Page 106 - MÜZE EĞİTİMİ (seçmeli 9,10,11 ve 12. sınıflar)
P. 106
MÜZE EĞİTİMİ MÜZECİLİĞİN TARİHSEL GELİŞİM SÜRECİ
Antik dönem yazarı Pausanias (Pasanyıs)’tan nakledildiğine göre, Atina akro-
polünün büyük tören kapısı olan Propleian (Pıropliyın)’ın sol kanadına bitişik
“Pinakothek (Penekatek)” adı verilen ve içerisinde Zeuxis (Zeuksis) ve Parha-
sios (Porhasıs) gibi dönemin ünlü sanatçılarına ait eserlerin sergilendiği halka
açık olan bir resim galerisinin yer aldığı bilinmektedir.
Ayrıca, Delphi (Delfi), Apollon (Apollın), Olympia (Olimpiya), Zeus (Görsel 3.6)
ve Parthenon gibi kutsal alanlara pek çok eşya adak olarak verilmekte ve bu
adak eşyaları bir oda içinde saklanmaktaydı. Zamanla tüm tapınaklar adak
eşyası olarak verilen heykeller ve tablolar ile tapınma yeri olmalarının yanı
sıra birer “sanat galerisi” görevini de üstlenmişlerdir.
Görsel 3.6: Olimpos Zeus Tapınağı, Atina, Yunanistan
3.1.2. Dünyadaki Müzeciliğin Tarihsel Gelişim Süreci
Eski çağlardan itibaren insanlar; doğal olarak bulunan ya da kendi yaptıkları
pek çok eşyayı, az bulunduğu, kutsal olduğu, estetik bulduğu, unutulmaya
karşı bir önlem olduğu, bilgiyi ve eşyaları kendinden sonraki kuşaklara iletme
isteği duyduğu için veya inceleme ve araştırma için toplamış ve saklamıştır.
Eşyaların toplanması ve sergilenmesi geçmişte müze benzeri yapıların oluş-
masına sebep olmuştur. Tarihsel süreçte oluşan müze yapılanması ise kökle-
rini Antik Çağ’dan alarak günümüze kadar oluşumunu devam ettirmiştir. Tarih
öncesi çağlarda yaşamış insanın bir nesneyi ya da sanat eserini niçin beğendi-
ğini, niçin sakladığını veya onda ne bulduğunu bilmek güçtür.
104