Page 131 - MÜZE EĞİTİMİ (seçmeli 9,10,11 ve 12. sınıflar)
P. 131
MÜZE EĞİTİMİ MÜZECİLİĞİN TARİHSEL GELİŞİM SÜRECİ
Atatürk’ün müzeciliğe yaptığı katkılar:
• Atatürk’ün direktifleri doğrultusunda Heyet-i İlmiye’nin kurulması,
• Kasım 1922’de “Müzeler ve Asar-ı Atika Hakkında Talimat” adı ile müze
müdürleri ve memurlarının görev ve sorumluluklarını açıklayan bir ge-
nelgenin yayınlanması,
• Ankara’da Etnografya Müzesi’nin kurulması, okullarda eğitim amaçlı
okul müzelerinin açılmasının yanı sıra var olan Asar-ı Atika Nizamna-
mesi’nin yeni şartlara göre yeniden gözden geçirilmesi,
• Atatürk’ün isteği üzerine, 1923’te Kurşun Han ve Mahmut Paşa Bedes-
teni’nin, Millî Eğitim Bakanlığı tarafından onarılarak Ankara Arkeoloji
Müzesi olarak açılması,
• 1924’te Topkapı Sarayı’nın müze olarak onarımı, düzenlenmesi ve zi-
yarete açılması,
• Konya’da Atatürk’ün isteği üzerine müze hâline getirilen Mevlânâ Tür-
besi ve Dergâhı’nı 21 Şubat 1931’de ziyaret etmesi,
• 1931’de Türk Tarih Kurumunun açılması,
• 1936’da Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesinin açılması,
• Cumhuriyetin 10. yıl dönümünde Atatürk’ün talimatı ile millî kazıların
başlaması, Ankara Yakınlarındaki Gâvur Kale (1930), Ahlatlıbel (1933)
(Görsel 3.48), Karalar (1933), Çankırı Kapı (Roma Hamamı), Eti Yokuşu
(1937), Alacahöyük (1934), Pazarlı ve Büyük Güllücek (1934) kazıları,
1930’da başlayan Trakya bölgesi araştırmaları ve 1932’de Hasankeyf
yüzey araştırması çalışmaları,
• 1933’ten itibaren Çanakkale-Truva, Çorum-Boğazköy, Malatya-Aslan-
tepe başta olmak üzere yurdun dört bir yanında kazıların başlamasıdır.
Görsel 3.48: Atatürk’ün Ahlatlıbel kazı alanını ziyareti, 5 Mayıs 1933, Ankara
129