Page 127 - MÜZE EĞİTİMİ (seçmeli 9,10,11 ve 12. sınıflar)
P. 127
MÜZE EĞİTİMİ MÜZECİLİĞİN TARİHSEL GELİŞİM SÜRECİ
• Lagina Kazısı
1891-1892 yıllarında, Muğla ili, Yatağan ilçesi, Turgut kasabası sınırlarında
bulunan Lagina Hekate Kutsal Alanı içindeki propylon, tapınak ve stoada kazı-
lar yapmıştır (Görsel 3.41 ve 42). Osman Hamdi Bey Lagina ören yerinde bul-
duğu tüm heykel ve kabartmaları İstanbul Arkeoloji Müzesi’ne götürmüştür.
Bunların içinde en önemli grubu Hekate Tapınağı’nın frizlerine ait dört yö-
nünde dört ayrı konunun işlendiği kabartmalardır. Bu eserler bugün İstanbul
Arkeoloji Müzesi’nin ana binasının alt katında Anadolu’nun Antik Çağ mimar-
lığına ayrılan 2. salonda sergilenmektedir. Osman Hamdi Bey; Nemrut Dağı,
Lagina Hakete kutsal alanı ve Sayda’da arkeolojik kazılar gerçekleştirmiştir.
Sayda’da yaptığı kazılarda arkeoloji dünyasının başyapıtlarından sayılan, ara-
larında İskender Lahdi’nin de yer aldığı antik eserleri gün yüzüne çıkarmıştır.
Buradan çıkarılan eserler İstanbul Arkeoloji Müzesi’nde sergilenmektedir.
Görsel 3.41: Lagina Hekate kutsal alanı kazı çalışmaları, Görsel 3.42: Lagina Hekate kutsal alanı kazı çalışmaları,
Yatağan, Muğla Yatağan, Muğla
XX. yüzyılın başlarında Osman Hamdi Bey’in modernleşme girişimleriyle Tür-
kiye’de müzecilik anlayışı büyük bir ivme kazanmıştır. Görev süresi boyunca,
onun çabalarıyla Türk müzeciliğinde büyük bir devrim yaşanmış ve müzeci-
liğimizin kurumsallaşması yolunda önemli adımlar atılmıştır. Yeni müzeler
açılmış, yayınlar yapılmış; bu döneme kadar topraklarımızdan çalınan tarihî
eserlerin bir kısmı ülkeye geri getirtilmiş, tarihî eser kaçakçılığına da büyük
ölçüde önlem alınmıştır. Arkeolojik kazılar artmış, müze yönetimi anlamında
da önemli aşamalar kaydedilmiştir.
3.2.3. Cumhuriyet Dönemi’nde Türk Müzeciliğinin
Tarihsel Gelişim Süreci
Cumhuriyet Dönemi ile beraber yeni kültürel ve sosyal yapılanmalar yaşa-
nır. Osmanlı İmparatorluğu’nda halka yayılmayan koleksiyonculuk ve özellikle
bireysel biriktirme anlayışı, devlet tarafından özendirilmeye çalışılır. Bu nok-
tada millî kültüre sahip çıkılması için toplumun bilinçlendirilmesiyle işe baş-
landığı anlaşılmaktadır.
125