Page 127 - MÜZE EĞİTİMİ (seçmeli 9,10,11 ve 12. sınıflar)
P. 127

MÜZE EĞİTİMİ                                                   MÜZECİLİĞİN TARİHSEL GELİŞİM SÜRECİ


            •  Lagina Kazısı
            1891-1892 yıllarında, Muğla ili, Yatağan ilçesi, Turgut kasabası sınırlarında
            bulunan Lagina Hekate Kutsal Alanı içindeki propylon, tapınak ve stoada kazı-
            lar yapmıştır (Görsel 3.41 ve 42). Osman Hamdi Bey Lagina ören yerinde bul-
            duğu tüm heykel ve kabartmaları İstanbul Arkeoloji Müzesi’ne götürmüştür.
            Bunların içinde en önemli grubu Hekate Tapınağı’nın frizlerine ait dört yö-
            nünde dört ayrı konunun işlendiği kabartmalardır. Bu eserler bugün İstanbul
            Arkeoloji Müzesi’nin ana binasının alt katında Anadolu’nun Antik Çağ mimar-
            lığına ayrılan 2. salonda sergilenmektedir. Osman Hamdi Bey; Nemrut Dağı,
            Lagina Hakete kutsal alanı ve Sayda’da arkeolojik kazılar gerçekleştirmiştir.
            Sayda’da yaptığı kazılarda arkeoloji dünyasının başyapıtlarından sayılan, ara-
            larında İskender Lahdi’nin de yer aldığı antik eserleri gün yüzüne çıkarmıştır.
            Buradan çıkarılan eserler İstanbul Arkeoloji Müzesi’nde sergilenmektedir.























            Görsel 3.41: Lagina Hekate kutsal alanı kazı çalışmaları,  Görsel 3.42: Lagina Hekate kutsal alanı kazı çalışmaları,
            Yatağan, Muğla                                 Yatağan, Muğla

            XX. yüzyılın başlarında Osman Hamdi Bey’in modernleşme girişimleriyle Tür-
            kiye’de müzecilik anlayışı büyük bir ivme kazanmıştır. Görev süresi boyunca,
            onun çabalarıyla Türk müzeciliğinde büyük bir devrim yaşanmış ve müzeci-
            liğimizin  kurumsallaşması  yolunda  önemli  adımlar  atılmıştır.  Yeni  müzeler
            açılmış, yayınlar yapılmış; bu döneme kadar topraklarımızdan çalınan tarihî
            eserlerin bir kısmı ülkeye geri getirtilmiş, tarihî eser kaçakçılığına da büyük
            ölçüde önlem alınmıştır. Arkeolojik kazılar artmış, müze yönetimi anlamında
            da önemli aşamalar kaydedilmiştir.
            3.2.3. Cumhuriyet Dönemi’nde Türk Müzeciliğinin

                     Tarihsel Gelişim Süreci

            Cumhuriyet Dönemi ile beraber yeni kültürel ve sosyal yapılanmalar yaşa-
            nır. Osmanlı İmparatorluğu’nda halka yayılmayan koleksiyonculuk ve özellikle
            bireysel biriktirme anlayışı, devlet tarafından özendirilmeye çalışılır. Bu nok-
            tada millî kültüre sahip çıkılması için toplumun bilinçlendirilmesiyle işe baş-
            landığı anlaşılmaktadır.


                                                                                                   125
   122   123   124   125   126   127   128   129   130   131   132