Page 66 - MÜZE EĞİTİMİ (seçmeli 9,10,11 ve 12. sınıflar)
P. 66

MÜZE EĞİTİMİ                                                                                                                                                                                     MÜZECİLİK


                                    •  Haşerat barındırmayan ve çevresel koşulların kontrol altında tutuldu-
                                        ğu mekânlar olarak düzenlenmelidir.
                                    •  Yağmur, su baskını, nem ve biyolojik oluşumları engellemek açısın-
                                        dan, müze depoları bodrum veya çatı katında olmamalıdır.Depoları
                                        bodrum ya da giriş katlarda bulunan müzelerin, oluşabilecek sorun-
                                        ların çözümü için izolasyon, drenaj, acil durum planı ve tahliye sis-
                                        temleri kurması gereklidir.
                                    •  Depolardaki nem, sıcaklık ve ışık değerleri eserlerin gereksinimlerine
                                        göre ayarlanmalı, sabit tutularak sürekli izlenmelidir.

                                    •  Depolardaki eserler, güvenlik için gereken aydınlatma dışında karan-
                                        lıkta tutulmalı, yangın riskine karşı en son sistemler kurulmalıdır.
                                    •  Müze depoları insanların sağlığını, koleksiyonun güvenliğini gözete-
                                        cek şekilde düzenlenmelidir.

                                    •  Dolaplar, rafların yüksekliği insan erişiminden yüksek olmamalı ve
                                        sarsıntılara karşı sabitlenmelidir.

                                    •  Ağır malzemeler alt raflarda saklanmalı, tüm personel ekipmanları
                                        doğru kullanım konusunda eğitimli olmalıdır.
                                    •  Depolama mekânları elektrik, su, doğal gaz boruları, ısı kaynakları
                                        gibi bina tesisatına ait sistemlerden uzak olmalı, ortamda kimyasal
                                        maddeler, yanıcı malzemeler olmamalıdır.
                                 Müzelerde sergilenen eserlerin korunmasında, korumayı etkileyen unsurla-
                                 rın denetimi depolama alanlarına göre daha karmaşıktır.

                                 Sergilemede  ziyaretçilerin  eserleri  doğru  algılamasını  sağlayacak  koşullar
                                 oluşturulurken eserlerin bozulmasını ve zarar görmesini engelleyecek bütün
                                 tedbirlerin de alınmış olması gereklidir.

                                 Eserleri toz, titreşim, sıcaklık, nem ve havadaki gazlar gibi çevresel koşulların
                                 olumsuz etkilerinden, kaza, hırsızlık, vandallık gibi tehlikelerden korumada
                                 en etkin çözüm; eserlerin, fiziksel erişimi sınırlanmış, kendileri için uygun ko-
                                 şulların oluşturulduğu alanlarda sergilenmesi, ziyaretçilerin olmadığı zaman-
                                 larda karanlıkta tutularak dinlendirilmesidir.
                                 Isının Teşhir ve Depolarda Muhafaza Edilen Eserlerin Üzerindeki Etkisi
                                 Isı bir cismin ya da ortamın moleküllerinin ortalama kinetik enerjisidir. Isının
                                 artması moleküllerin hızının artıp, yayılmasına neden olur ve çoğu materyal
                                 bu durumda genişler.

                                 Sıcaklığın  düşmesi  hâlinde  ise  hareket  hızı  düşerek  moleküllerin  birbirine
                                 yaklaşmasıyla materyal küçülür.
                                 Sıcaklık ve nem ters orantılıdır. Yani sıcaklığın düşmesiyle yükselen nem de-
                                 ğerleri, tersi durumda sıcaklığın yükselmesiyle düşmeye başlar. Sıcaklığın uy-
                                 gun olmaması durumunda genellikle fiziksel, kimyasal ve biyolojik bozulma
                                 süreçleri devreye girer.


           64
   61   62   63   64   65   66   67   68   69   70   71