Page 70 - MÜZE EĞİTİMİ (seçmeli 9,10,11 ve 12. sınıflar)
P. 70

MÜZE EĞİTİMİ                                                                                                                                                                                     MÜZECİLİK


                                    •  Işık şiddetini, ultraviyole ve infrared ışınları düzenli ölçüp, kaydede-
                                        cek sistemler kurulup, denetlenmelidir.
                                 Eserler Üzerinde Işığın Etkileri

                                 Toprak altından çıkarılan her türlü eser, gün ışığıyla temas ettiği andan itiba-
                                 ren çok hızlı bir şekilde bozulmaya başlar. Her ne kadar malzemenin yapısı bu
                                 süreçte etkin unsurlardan biri olsa bile, ışık alması süresi, ışık miktarı, ışığın
                                 niteliği gibi diğer unsurlarda bu süreye etki eden sebepler arasındadır.
                                    •  Hem doğal hem yapay ışık organik malzemelerin bozulmalarına ne-
                                        den olur.
                                    •  Kağıtlarda ve dokumalarda renk değişimi ve dokuların zayıflaması,
                                        kağıtlarda ayrıca kuruma,

                                    •  Resimlerde, özellikle suluboyalarda, renk değişimi ve yağlıboya re-
                                        simlerde verniğin sararması,

                                    •  Tüylerde dokunun çözülmesi,

                                    •  Bazı ahşap türlerinde ve fildişinde de sararma, renk koyulaşması ya
                                        da açılması ile karşılaşılmaktadır.
                                    •  Taş, pişmiş toprak, maden yüzey rengi dışında etkilenmezler.

                                    •  Yağlı boya resim, lake, boyalı olmayan deri, bezemeli ahşap ve fildişi
                                        eserlerin yüzey renkleri değişir.
                                    •  Dokuma, kağıt, suluboya resim, el yazması, minyatür, renkli deri ve
                                        tüy ise ışığa karşı çok duyarlıdır.

                                 Nemin Teşhir ve Depolarda Muhafaza Edilen Eserlerin Üzerindeki Etkisi
                                 İklim olaylarına karşı duyarlı olan eserler ışıktan ve ısıdan olduğu kadar nem-
                                 den de etkilenirler.

                                 Bu doğal olaylar bir bütünün birbirine bağlı parçalarıdır. Özellikle ısı ile nem
                                 arasında yakın bir ilişki vardır; biri artarsa öteki azalır. Koruma işleminin ba-
                                 şarıyla yürütülmesi için müze içinde sabit bir iklim düzeni yaratılmalıdır. Hızlı
                                 iniş çıkış gösteren ısı değişimlerinden sakınmak gerekir.Müzelerde saklanan
                                 eserler neme duyarlılıklarına göre üç grupta toplanır:

                                 Organik Malzemeler: Bitkisel ya da hayvansal kökenli olup yüksek oranda
                                 karbon içerirler ve yanarlar. Ahşap, kağıt, dokuma, deri, parşömen, kemik, fil-
                                 dişi, boynuz, tuval resmi bunlar arasında sayılabilir. Organik malzemeli eser-
                                 lerin korunmaları için nem oranının sürekli olarak % 50-65 arasında tutulması
                                 gerekir.

                                 İnorganik Malzemeler: Minerallerden oluşur ve yanmazlar. Taş, pişmiş top-
                                 rak, cam ve metaller bu tür malzemeler arasındadır. İnorganik malzemelerin
                                 korunması için nem oranının %45’ in altında tutulması gerekir.
                                 Kazılar sırasında toprak ya da su altından yeni çıkan malzemeler: Ayrı bir
                                 özen gerektiren bu eserler koruma işlemi görünceye kadar alışmış oldukları


           68
   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74   75