Page 68 - MÜZE EĞİTİMİ (seçmeli 9,10,11 ve 12. sınıflar)
P. 68

MÜZE EĞİTİMİ                                                                                                                                                                                     MÜZECİLİK


                                 Görünür Işık: İnsan gözünün görebileceği 400-760 nm bandında yer alan gö-
                                 rünür ışık, kızılötesi ve morötesi tayfları arasındadır. Sınırlanmamış görünür
                                 ışık da morötesi ışınlar gibi doğal boyaların solmasına neden olmakta, malze-
                                 melerde hasar oluşturmaktadır.

                                 Morötesi Işık: 100-380 nm bandında yer alan yüksek enerjili ışınlardır. Enerji-
                                 si görünür ışığa göre çok daha fazla olan morötesi ışın malzemenin bünyesin-
                                 de kimyasal değişimlere neden olur.
                                 Renklerde solma, tekstilde, kağıtlarda kırılganlaşma ve sararma, doku ve bağ-
                                 layıcılarda zayıflama gibi yıpratıcı etkilere sahip olan morötesi ışınlar insan
                                 gözünün görebileceği tayf bandının dışındadır.

                                 Kızılötesi Işık: İnsan gözü tarafından görülemeyen, 760 nm’den uzun ışınlara
                                 sahip olan kızılötesi ışınlar aynı zamanda ısı kaynağıdırlar. Kimyasal reaksi-
                                 yon hızını ve sıklığını artırarak malzemelerde bozulma nedeni olurlar ayrıca
                                 ısıyı yükselterek gözenekli malzemelerin su içeriğini düşürürler ve özellikle
                                 organik malzemelerde kırılganlaşma, çekme, gevrekleşme gibi bozulmalara
                                 neden olurlar.Işık görme duyusunun harekete geçmesi için gereken enerjidir.
                                 Ancak içerdiği zararlı ışınlar, eserlerin kalıcı biçimde hasar görmesine neden
                                 olmaktadır. Müzelerde sergilenen eserlerin aydınlatılmasıyla bir miktar hasar
                                 göze alınmış olur. Ancak görmenin gerektirdiği koşullarla, eserlerin en az za-
                                 rar görmesini sağlayacak tedbirlerin alınması arasında denge kurularak, bo-
                                 zulmanın en alt seviyede tutulması hedeflenmelidir (Görsel 2.57).









































          Görsel 2.57: Beşiktaş Deniz Müzesi, İstanbul


           66
   63   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73