Page 69 - MÜZE EĞİTİMİ (seçmeli 9,10,11 ve 12. sınıflar)
P. 69

MÜZE EĞİTİMİ                                                                               MÜZECİLİK


            Müzelerde sergilenen eserler bütün insanlığa ait olmalarından dolayı her tür-
            lü olumsuz etkiden korunmalıdır. Bu nedenle galeri ve müze aydınlatmasında
            dört yöntem üzerinde durulmaktadır:
                •  Bilinçli  kullanılmış  bir  aydınlatma  düzeni  ile  sergilenen  nesnelerin
                    görünmesini engelleyen kamaşmanın yok edilmesi, nesnelerin net
                    ve doğru bir şekilde algılanmasının sağlanarak nitelikli bir izleme im-
                    kânının tanınması,

                •  Sergilenen nesnelerin zararlı ışınlardan korunması,
                •  Gün ışığını destekleyici yapay aydınlatma düzeninin sağlanması,

                •  Sergileme yöntemlerinin gelişmesine bağlı olarak nesnelerin biçim,
                    malzeme ve renk, özelliklerinin ortaya çıkarılması.
            Müzelerde Kullanılan Işık Türleri
                •  Doğal Gün Işığı

                •  Yapay Aydınlatma

                •  Floresan Lambalar
                •  Akkor Lambalar
            Doğal ve yapay ışık kaynakları görülen ışınların yanı sıra, kendilerine özgü
            oranlarda görülmeyen ışınlar yayarlar.Güneş ışığı yüksek oranlarda morötesi
            ve kızılötesi ışın içerir. Akkor lambalar yüksek oranda kızılötesi, çok düşük
            oranda morötesi ışın yayarlar. Floresan lambalar çok düşük oranda kızılötesi
            ışın ve yüksek oranda morötesi ışın yayarlar.
            Müzelerin aydınlatılmasında dikkat edilmesi gereken unsurlar
                •  Gün ışığıyla aydınlatmadan kaçınılmalıdır.

                •  Gün ışığıyla aydınlatmanın engellenemediği durumlarda pencerele-
                    rin, vitrin ve çerçevelerin camları için ultraviyole filtreler kullanılma-
                    lıdır.
                •  Eserlerin ışığa maruz kalma süreleri mümkün olduğu kadar kısaltıl-
                    malıdır.

                •  Doğal ya da yapay ışıktaki ultraviyole ışınlar kesin olarak engellen-
                    melidir.
                •  İnfrared ışıktan kaçınmak için uygun aydınlatma lambaları seçilme-
                    lidir.
                •  Eserler hassaslıklarına göre sınıflandırılarak uluslararası standartlara
                    uygun aydınlatma koşullarında tutulmalıdır.

                •  Teşhir alanlarındaki eserler için ziyaret saatleri dışında aydınlatma
                    seviyesi  düşürülmeli,  mümkünse  karanlık  ortam  sağlanmalı,  yıllık
                    toplam aydınlatma limiti aşılmamalıdır.
                •  Düşük aydınlatma seviyelerinde malzemenin doğal rengini algılaya-
                    bilmek için renk sıcaklığı ayarlaması dikkate alınmalıdır.


                                                                                                   67
   64   65   66   67   68   69   70   71   72   73   74