Page 12 - GENEL SANAT TARİHİ 10
P. 12

KİTAP TANITIM SAYFASI






          Bilginiz Olsun

          Öğrencilere farklı bir bilginin
          verildiği bölümdür.
                                       GENEL SANAT TARİHİ                                       AVRUPA SANATI
                                      Romanesk Dönem mimarisinin özellikleri:  Worms Katedrali, Almanya’nın Worms şehrinin en yüksek noktasında 1130-1181 yılları arasında inşa
                                      •   Ölçülü mimari,                edilmiş,  farklı  zamanlarda  onarımlar  geçirmiştir.  Ortada  geniş  ve  yüksek  tutulmuş  biçimde  dikey
                                                                        yönde  üç  nefli  olarak  tasarlanmış  yapı,  transept  plan  özelliği  taşımaktadır.   Üst  örtü  sistemine
                                      •   Kalın masif duvarlar,         geçişler kalın ayaklar üzerine çapraz tonozlarla sağlanmıştır. Bu tonoz biçimi, Antik Yunan, Roma,
                                      •   Küçük boyutlu pencereler,     Bizans ve İslam mimarilerinde de kullanılmıştır. Eserin doğu ve batı yönünde yuvarlak biçimli ikişer
                                      •   Çapraz tonoz örtü,            kulesi bulunmaktadır. Yapıdaki dış süslemeler, gül pencereli batı cephe dışında sade tutulmuştur.
                                                                        Yapı;  anıtsal  büyüklüğü,  kalın  masif  duvarları,  transept  planı,  küçük  boyutlu  pencereleri,  köşe
                                      •   Köşe kuleleri,                kuleleri ile romanesk mimarinin önemli örnekleri arasında gösterilmektedir.
                                      •   Transeptli bazilikal plan,    DERS İÇİ ÇALIŞMA  Aşağıda  romanesk  mimarinin  özelliklerini  yansıtan  Worms  Katedrali’nin  1.4
                                      •   Yuvarlak kemerler ve kemer sıraları kullanılmasıdır.  numaralı  görselini  inceleyiniz  ve  boş  bırakılan  kutucuklara  mimari  ögelerin
                                                                               numaralarını yazınız.
                                      BİLGİNİZ OLSUN  Çapraz tonoz, iki beşik tonozun dik açı yaparak kesişmesiyle oluşan örtü sistemidir.
                                             Bu  örtü  sistemi,  ilk  olarak  Roma  Dönemi'nde  kullanılmıştır.  Gelişen  taş  işçiliğiyle
                                             birlikte Romanesk Dönem’de yoğun olarak tercih edilmiştir.
          Ders İçi Çalışma                                                                   . . . . . . . . . . . köşe kuleler . . . . . . . . . . . . .
                                                                                  1
                                                                                             . . . . . . . . . . . masif duvarlar. . . . . . . . . . . .
          Sınıf içinde öğrencilerin                                               2
          uygulama yaptığı bölümdür.                                       3
                                         Kemer   Beşik Tonoz  Çapraz Tonoz                   . . . . . . . . . . .kemer sıraları . . . . . . . . . . . .
                                       Görsel 1.2: Çapraz tonoz çizimleri
                                                                           4
                                                                                             . . . . . . . . . . küçük pencereler. . . . . . . . . . . .
                                      BİLGİNİZ OLSUN  Transept plan, Kilisede apsisin önünde nefleri dik açı ile kesen, kilisenin planını haç
                                             biçimine sokan plan türüdür.
                                                                        Görsel 1.4: Worms Katedrali, Almanya
                                                                        Speyer  Katedrali,  Almanya’nın  güneybatısında
                                                                        Speyer  şehrinde  bulunmaktadır.  Düz  ahşap  çatılı
                                                                        olarak  1030  yılında  inşasına  başlanan  yapı,  XI.
                                                                        yüzyılın sonlarına doğru genişletilerek Avrupa’nın en
                                                                        büyük kilisesi hâline getirilmiştir. Bazilikal transept
                                                                        planlı,  taş  tonozlu,  doğu  batı  doğrultusunda,  orta
                                                                        bölüm  yüksek  ve  geniş  olacak  biçimde  üç  nefli
                                                                        olarak  yenilenen  kilise;  Alman  İmparatorluğu’nun
                                                                        dinî   sembolü   hâline   gelmiştir.   Mahzeninin
                                                                        büyüklüğü  ve  apsis  bölümünün  altındaki  kripta
                                                                        ile  önceki  örneklerden  ayrılan  katedral,  300  yıl
                                                                        boyunca Alman imparatorlarıyla birlikte önemli din
                                                                        adamlarının defin işlevini üstlenmiştir. Yapı, küçük
                                      Görsel 1.3: Transept plan
                                                                        boyutlu  pencereleri,  nefler  arası  kemer  sıraları,
                                       Romanesk  sanat  üslubu  daha  çok  Almanya,  İtalya,  Fransa  ve  İngiltere’de  etkili  olmuştur.  Bu  ülkelerde   bazilikal transept planı ve köşe kuleleri ile romanesk
                                                                        üslubun en önemli örneklerindendir (Görsel 1.5). Gül
                                       romanesk  mimari  özellikleri  yansıtan  birçok  manastır,  kilise  ve  katedral  (büyük  boyutlu  anıtsal  kilise)
                                       bulunmaktadır. Almanya’da bulunan Worms, Speyer (Şipaya) ve Aachen (Ahın) katedralleri, Saint Michel (Sen   pencerenin de bulunduğu batı cephesi dışında sade
                                                                        görünüme sahiptir.
                                       Mişel) Kilisesi; İtalya’da Pisa ve Modena Katedrali, İngiltere’de Ely (İliy) Katedrali romanesk üslupta yapılmış   Görsel 1.5: Speyer Katedrali, Almanya
                                       önemli örneklerdir.
          Sayfa Numarası               16                                                         17
          Sayfa numaralarının
          verildiği bölümdür.
                                       GENEL SANAT TARİHİ                                  XIX. YÜZYILDAN MODERNİZME AVRUPA SANATI
          Sıra Sizde                   Sembolizmin öncü şair ve ressamlarından William Blake (1757-1827), doğa ve gerçekliğe karşı duruşun   Maurice  Denis’in  (1870-1943)  sanat  üslubunun
                                       sembol sanatçılarından olmuştur. Sanatında doğaüstü güçlerden beslenen Blake, düş gücünü ve
                                                                        şekillenmesinde  Paul  Gauguin’in  etkisi  büyük
                                       gerçek dışılığı yücelten sanat eserleri ortaya koymuştur. Sanatçının önemli eserleri arasında “Dev   olmuştur.   Sanatçı,   büyük   kompozisyonların
                                       Albion’un Yayılışı”, “Büyük Kızıl Ejderha Resimleri”, “Büyük Kızıl Ejderha ve Güneş Giyen Kadın”, “Aşıkların   görüldüğü tabloların yanında yapı dekorasyonlarıyla
                                       Kasırgası”, “Tanrı Kasırgayı Cevaplarken” (Görsel 2.23) bulunmaktadır.  da  ilgilenmiştir.  Tablolarında  din  dışı  konuları  ele
                                                                        almasına  rağmen  bazı  tablolarındaki  figürlerde
          Öğrencilerden araştırma ve                                    dinsel  anlayış  görülmektedir.  Tablolarında  büyük
                                                                        saygı  duyduğu  kadınları  ülküleştirmiştir.  “İlham
          sunum yapmalarının istendiği                                  Perileri”,  “Kutsal  Orman”,  “Manzaradaki  Melek”,
                                                                        “Bahar” ve “Ziyaret”  (Görsel  2.25)  önemli  eserleri
                                                                        arasında göstermektedir.
          bölümdür.
                                                                          Kelimeleri  bul  etkin-  Kelimeleri  sürükle  et-
                                                                          liğine  ulaşmak  için   kinliğine  ulaşmak  için   Görsel 2.25: Ziyaret, Maurice Denis, 1894, Ermitaj Müzesi, Petersburg
                                                                          karekodu   cihazınızla   karekodu   cihazınızla
                                                                          okutunuz.  okutunuz.
                                                                        SIRA SİZDE  Sembolizm  akımını  temsil  eden  sanatçıların  tablolarından  bir  sunum  hazırlayarak
                                                                               sınıfta arkadaşlarınıza sununuz.
          Görsel Analizi                                                GÖRSEL ANALİZİ  Aşağıda 2.26 numaralı görseli inceleyiniz ve tablonun sembolizm akımı içerisinde
                                                                               yer almasının nedenlerinin ne olabileceğini sınıfta tartışınız.
          Öğrencilerin görsellerle ilgili
          analiz ve yorum becerilerini   Görsel 2.23: Tanrı Kasırgayı Cevaplarken, William Blake, 1803-1805, İrlanda Ulusal Müzesi, Dublin
          geliştirmek amacıyla                 Fransız  sanatçı  Gustave  Moreau  (1826-1898),  çalışmalarında
                                               çoğunlukla dinî ve mitolojik olay ve kahramanları konu almıştır. Düş ve
          oluşturulan bölümdür.                düşünceleri  ön  plana  çıkarmış,  görsel  biçimi  geri  planda  tutmuştur.
                                               “Pietà”, “Prometheus”, “Orfe”, “Salomé”, “Oidipus ve Sfenks”, “Aziz Cecilia”
                                               (Görsel 2.24) önemli çalışmaları arasında gösterilmektedir.
                                               Bilgi  kartı  etkinliğine   Boşluk  doldurma  et-  Bulmaca   etkinliğine
                                               ulaşmak için karekodu   kinliğine  ulaşmak  için   ulaşmak için karekodu
                                               cihazınızla okutunuz.  karekodu   cihazınızla   cihazınızla okutunuz.
                                                    okutunuz.
                                       Görsel 2.24:  Aziz  Cecilia,  Gustave
                                       Moreau, 1890-1895, Metropolitan Müzesi,   Görsel 2.26: Zacharias’a Görünen Melek, William Blake, 1799-1800, Metropolitan Müzesi, New York
                                       New York
                                       68                                                         69
          10
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17