Page 13 - GENEL SANAT TARİHİ 10
P. 13
KİTAP TANITIM SAYFASI
Tartışınız
Öğrencilerin bir konu üzerin- GENEL SANAT TARİHİ MODERNİZME YENİ BAKIŞ: 1945 VE SONRASI SANAT AKIMLAR
de düşünme ve tartışmaları- METİN ANALİZİ Metni okuyunuz. Aşağıda verilen 3.14 numaralı “Krizantem” adlı çalışmayı örneğe Kavramsal sanat ve minimalizm gibi birçok
nın istendiği bölümdür. uygun olarak tamamlayınız. akımla özdeşleştirilen ve bu alanlarda öncü
olmuş Amerikalı sanatçı Sol LeWitt (1928-2007)
Bir Tasarım Ustası: William Morris (Wilyım Morris) (1834-1896) 1967’de “Kavramsal Sanat Üzerine Paragraflar”,
1969’da “Kavramsal Sanat Üzerine Tümceler”
İngiliz şair, yazar, çevirmen, iş adamı,
sosyal aktivist ve tasarımcıdır. adlı iki makale hazırlamıştır. LeWit, “kavram”
Fayans, duvar halısı, halı, muşamba, sözcüğünü “yeni bir sanat üretmek ve var olan
vitray ve mobilya tasarımları ile sanata karşı yeni bir tutum geliştirmek” anlamında
tanınmıştır. 1864 yılında ilk duvar kullanmıştır. Aynı yıllarda yaptığı bir küpü, açılan
kâğıdını üretmiştir. Tasarlamış
olduğu kumaş ve duvar kâğıtları bir hendeğe gömerek bunu belgelemiştir. Birçok
günümüzde dahi kullanılmaya devam etkinliğinde galerilerin iç duvarlarını kaplayan
etmektedir. İngiliz sanat kuramcısı çizimler yapmış, eser- mekân ilişkilerini yüzey ve
John Ruskin’in (1819-1907) makinenin
uygunsuz, düzensiz, fonksiyonsuz üç boyutlu yanılsama açısından sorgulamıştır.
biçimler ürettiğini; el sanatlarına, Görsel 5.26: Sekiz Birim Küp, Sol LeWitt, 1976, Özel Koleksiyon
doğaya yeniden dönülmesi gerektiğini Kullandığı ortamlar genelde resim, desen ve
savunduğu fikirleri Morris’i de yapılardır. 1962`de resmi bırakıp soyut siyah ve
etkilemiş ve bu konularda çalışmalar beyaz kabartmalar, kutu ve masa benzeri yapılar üzerine yoğunlaşmıştır (Görsel 5.26).
yapmıştır. Morris her sanatçının aynı
zamanda bir zanaatçı olduğunu ve Aşağıda verilen metni okuyunuz ve soruyu cevaplayınız.
makinenin el sanatlarını yok ettiğini TARTIŞINIZ
savunmuştur.
Morris; çağdaş toplumda, makinenin Resmin sınırlarını sorgulayan Robert Rauschenberg (Rabırt Roşenberg), 1950-1953 yılları arasında
ortaya çıkışıyla karşılaşılan sanat
objesinin birden fazla ve çeşitte cesur bir hareket ortaya koyarak yaptığı resimleri sildiği bir seri oluşturmuştur. Bir resmin
yapılmasının sanat olamayacağını silineceğini bilerek ve özellikle sanatçısı tarafından silineceğini bilerek üretmek güçlü bir iddiadır.
ve gerçek sanat objesinin sanatçı Rauschenberg bununla da yetinmemiş, Willem de Kooning (Vilim di Koning) ile yolları kesiştiğinde
tarafından üretilmesi gerektiğini
savunmuştur. Onun öğretisinin Kooning’den bir resmini silmek üzere izin istemiştir. Resmi silmek için büyük bir çaba sarf ettiğini
dayandığı temel; sanat ve zanaat aktaran Rauschenberg’in çalışması kayıtlara: “Silinmiş Willem de Kooning Çizimi” olarak geçmiş;
Döneminde
Metin Analizi ilişkisidir. sarmaşık güller, genellikle Kooning’in resminin ardından geriye birkaç iz ve leke kalmıştır.
yapılırken
tasarımlar
geometrik
Morris
kuşlar,
böcekler, papatya ve meyve şekillerini Sivgi Arı, Kavramsal Sanatta Sürece Yönelik Öncü Açılımlar, Akademik Sanat, s.21
kullanmıştır. Desenlerinde genelde
büyük motiflerin arkasına küçük
noktalar ve asma filizleri yerleştirerek Sanatçının kendisinin ya da başkasının ürettiği bir sanat eserini yine sanat olsun diye yok etmesi
ne derece doğru ve etiktir? Konu ile ilgili düşüncelerinizi sınıfta arkadaşlarınızla tartışınız.
doğal derinlikler vermeye çalışmıştır.
Öğrencilerin konuyla ilgili Arte Povera
metinleri analiz etme ve William Morris’'te üç özellik dikkat Arte povera ya da “yoksul sanat” akımı, 1960’ların ikinci yarısında yoğunlaşan kavramsal temelli özgürlükçü
sanat hareketlerinin İtalyan kanadıdır. Akım sanat piyasasının ticari çarklarına bir başkaldırı niteliği
çeker:
yorum yapma becerilerinin 1. Kullandığı malzeme ve teknikleri iyi taşımaktadır. 1967’den itibaren Cenova, Milano, Roma ve Torino
gibi İtalyan kentlerinde sergiler açan genç İtalyan sanatçılarının
tanıması,
geliştirilmesi amacıyla 2. (doğallıktan uzaklaşmamak kaçması Görsel 3.14: Krizantem, William Morris, 1877,William Morris Galerisi, Londra malzeme ve süreçlere yönelik bu tümüyle açık ve deneysel tavrı,
formdan
Geometrik
için),
arte poveranın başlı başına bir akım olarak nitelendirilmesinde
renklerinin temiz ve gölgelemelerinin
oluşturulan bölümdür. açıklayıcı özellikte olması, etkili olmuştur.
Amerikalı Robert Morrıs’in (Rabırt Moris) bir platform üstüne
3. Sanat tarihi okuması ve eski çalışmalardan yararlanması.
W. Morris’in sanatsal bakış açısı birçok sanatçı tarafından benimsenmiş ve desteklenmiştir. Bu yerleştirdiği boş bir masa, yatak ve sandalye; Alman Joseph
Beuys’un kapalı mekânlarda katran dökerek panolar inşa
sayede el sanatlarına dayalı bir sanat akımı oluşmuştur. Yapmış olduğu çalışmalar pahalı olduğu ederek yaptığı uygulamalar; Mario Merz’in (Maryo Mırz) tellerden,
için fakir işçi kesim yerine zengin koleksiyonculardan rağbet görmüştür. topraktan, ağlardan oluşturduğu ve üstlerine floresanla yazılar
Dilmaç, Oğuz. “Tasarım Eğitimi Tarihi ve William Morris”. s. 10.11.12’den düzenlenmiştir. ya da denklemler yazdığı Eskimo İglo’ları (Görsel 5.27); Richard
Long’un bulunmuş tahta parçalarıyla yerde düzenlediği spiral Görsel 5.27: İglo, Mario Merz, 1977
biçimler yoksul sanatın tanınmış uygulamalarıdır.
80 145
GENEL SANAT TARİHİ MODERNİZME YENİ BAKIŞ: 1945 VE SONRASI SANAT AKIMLAR
Etkinlik ETKİNLİK Yönerge: Aşağıda arazi sanatı ile ilgili bir etkinlik çalışması verilmiştir. Uygulama ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME ÇALIŞMALARI
aşamalarını takip ediniz ve etkinliğinizi tamamlayınız.
ARAZİ SANATI
Aşağıda verilen açık uçlu soruları cevaplayınız.
ETKİNLİK ADI Arazide Sanat
Öğretmen tarafından SÜRE 40 dk. 1. Soyut dışavurumculuk akımı hangi yıllar arasında, nerede ortaya çıkmıştır?
öğrencilere verilen görevlerin ÇALIŞMA TÜRÜ Bireysel-Grup 2. Pop art ile tüketim toplumu arasında nasıl bir ilişki vardır? Açıklayınız.
3. Op art sanatçıları eserlerini oluştururken hangi bilim dallarından yararlanırlar?
yapılmasının istendiği YÖNTEM VE Araştırma, sunma, anlatım 4. Performans sanatı ile tiyatronun benzer özelliği nedir? Açıklayınız.
5. Arazi sanatının çevreye verdiği zararlar nelerdir? Açıklayınız.
TEKNİK
bölümdür. ARAÇ-GEREÇ Taş, toprak, su vb. doğada var olan malzemeler Cümlelerde boş bırakılan yerleri uygun sözcüklerle tamamlayınız.
BECERİLER Araştırma Becerisi, Bilgi Teknolojilerini Kullanma Becerisi, İş Birliği ve Takım Çalışması
Becerisi kavramsal sanat, postmodernizm, arte povera, Fluxus, pop art, minimalizm, op art
AMAÇ Öğrencilerin arazi sanatının özelliklerini yansıtan çalışma yapmasını sağlayabilme
6. Aynalar, neon ışıkları, cam, gazete, ağaç gövdesi, toprak, çalı çırpı, canlı hayvanlar…………….
sanat akımında kullanılan malzemelerden bazılarıdır.
ETKİNLİĞİN Bu etkinlikte öğrencilerin arazi sanatıyla ilgili araştırma ve sunum yapmaları 7. Sanatın anlam ve amaçlarını sorgulayan……………………………… geleneksel sanatın sınırlarını zor-
AÇIKLAMASI sağlanarak araştırma, bilgi teknolojilerini kullanma, iş birliği ve takım çalışması layan ve genişleten öncü bir akımdır.
becerileri geliştirilecektir.
8. Günlük ve sıradan şeyleri konu alan ……......…. popüler kültürün görsel unsurlarını kullanmıştır.
UYGULAMA 1. Çalışmayı ister grup hâlinde isterseniz bireysel olarak yapınız. 9. 1960’larda ortaya çıkan …………………….. plastik sanatlarda görsel algıya dikkati çekmiştir.
AŞAMALARI 2. Grup olarak çalışacaksanız grup içinde görev dağılımınızı yapınız. 10. Sanatın çok yönlülüğünü kullanması, disiplinler arası kavramı benimsemesi, otoriteye karşı duran
3. Çalışmanız için hangi kaynaklardan nasıl yararlanacağınızı belirleyiniz.
4. Çalışacağınız konunun sınırlılıklarını belirleyiniz. devrimci bir akım niteliğini taşıması……………… akımının en ayırt edici özelliklerinden olmuştur.
5. Çalışacağınız konu ile malzeme araştırması yapınız. Aşağıda verilen çoktan seçmeli soruları okuyarak doğru seçeneği işaretleyiniz.
6. Çalışmanızı hazırlayınız ve sınıfta sununuz.
11. Aşağıdaki sanatçı eser eşleştirmelerinden hangisi yanlıştır?
DERECELEME Bu form kendinizi grup içinde değerlendirmeniz amacıyla hazırlanmıştır. Çalışmanızı
ÖLÇEĞİ en doğru şekilde yansıtan seçeneği “X” ile işaretleyiniz. A) Andy Warhol-Yirmi Marilyn
B) Michelangelo Pistoletto-Year Box 2
Değerlendirme Ölçütleri DERECELER C) Jackson Pollock-Number 5
D) Joseph Beuys–Toprak Telefon
Yeterli Kısmen Oldukça
Değil Yeterli Yeterli E) Victor Vasarely-Vega-Nor
12.
Araştırmamız için bir plan yaptık. • Aşırı sadeliği ve nesnel yaklaşımı savunan bir akımdır.
Görev dağılımı yaptık. • Resim ve heykeli öze indirgeme eğilimiyle geometrik bir yaklaşım sergilemiştir.
• Heykelde biçimsel yalınlaşma, hazır malzeme kullanımı görülür.
Görüşlerimizi rahatlıkla paylaştık.
• Carl Andre, Donald Judd, Dan Flawin, Robert Morris akımın önemli sanatçılarındandır.
Ölçme ve Değerlendirme Sorumluluklarımızı tam anlamıyla yerine Yukarıda verilen bu özellikler hangi sanat akımına aittir?
getirdik.
Grupta birbirimize güvenerek çalıştık.
Çalışmalarımızı planladığımız sürede bitirdik. A) Fluxus B) Kavramsal sanat C) Minimalizm D) Op art E) Pop art
Öğrencilerin ünite 156 157
boyunca gördükleri
kazanımların ölçüldüğü ve
değerlendirmelerin yapıldığı
bölümdür.
11