Page 31 - GENEL SANAT TARİHİ 10
P. 31
AVRUPA SANATI
DERS İÇİ ÇALIŞMA Aşağıda Rönesans heykel sanatı ile ilgili 1.34,1.35,1.36 ve 1.37 görseller verilmiştir.
Görsellerden faydalanarak Rönesans Dönemi heykel sanatının genel özelliklerini boş
bırakılan alana yazınız.
Görsel 1.34: Aziz Mark, Donatello, Görsel 1.35: Musa Heykeli, Görsel 1.36: Meryem ve Çocuk, Görsel 1.37: Meryem ve Çocuk,
1411-1413, Orsanmichele Kilise Michelangelo,1513-1515, San Pietro Lorenzo Ghiberti, 1425-1440, Andrea del Verrocchio, XV. yüzyıl
Müzesi, Floransa, İtalya Kilisesi, Roma Metropolitan Müzesi, New York sonu, Metropolitan Müzesi, New York
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Resim
Orta Çağ’da resim sanatı mimariye bağlı olarak Bizans üslubunda ve dinî konular etrafında gelişim göstermiş,
ressamlar sanatçı olarak nitelendirilmemiş, el ustalığı yapan zanaatkâr olarak değerlendirilmiştir. Rönesans
Dönemi’nde ressamlar, herhangi bir denetim mekanizmasına bağlı kalmadan sanat konularını belirleyebilmiş,
ürettikleri eserlerin altına imzalarını atabilmiştir. Gotik Dönem’in sonlarına doğru dinî figürlerin dışında
dünyevi temalar da resmin konusu olmaya başlamış, bu dönemde devam etmiş ve gelişim göstermiştir. Antik
Dönem’den esinlenen sanatçılar; çalışmalarında altın oranı kullanarak belirli bir düzen, denge ve uyum elde
etmişlerdir. Gözleme dayalı çalışmalarda figür-mekân uyumu gözetilmiş, doğa stilize edilmeden yansıtılmıştır.
Bu dönemin en önemli özelliği, perspektife dayalı, derinliği olan gerçekçi resimler üretilmesidir.
BİLGİNİZ OLSUN Perspektif, üç boyutlu olan gerçek görüntünün, iki boyutlu olan düz bir yüzeyde,
sanki üç boyutluymuş gibi görünmesine denir. Perspektif, renksel ve çizgisel olmak
üzere ikiye ayrılmaktadır (Görsel 1.38). Perspektif, resim sanatına Geç Gotik Dönem’de
giriş yapmış, Rönesans resminde yoğun olarak kullanılmıştır.
Görsel 1.38: Aziz Zenobius’un Üç Mucizesi, Sandro Botticelli, 1500, Metropolitan Müzesi, New York
29