Page 31 - GENEL SANAT TARİHİ 10
P. 31

AVRUPA SANATI

            DERS İÇİ ÇALIŞMA      Aşağıda  Rönesans  heykel  sanatı  ile  ilgili  1.34,1.35,1.36    ve  1.37  görseller  verilmiştir.
                                  Görsellerden  faydalanarak  Rönesans  Dönemi  heykel  sanatının  genel  özelliklerini  boş
                                  bırakılan alana yazınız.

















            Görsel 1.34: Aziz Mark, Donatello,   Görsel 1.35: Musa Heykeli,   Görsel 1.36: Meryem ve Çocuk,   Görsel  1.37:  Meryem  ve  Çocuk,
            1411-1413, Orsanmichele Kilise   Michelangelo,1513-1515, San Pietro   Lorenzo Ghiberti, 1425-1440,   Andrea  del  Verrocchio,  XV.  yüzyıl
            Müzesi, Floransa, İtalya  Kilisesi, Roma       Metropolitan Müzesi, New York  sonu, Metropolitan Müzesi, New York
            . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
            . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
            . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

            . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
            . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
            Resim

            Orta Çağ’da resim sanatı mimariye bağlı olarak Bizans üslubunda ve dinî konular etrafında gelişim göstermiş,
            ressamlar sanatçı olarak nitelendirilmemiş, el ustalığı yapan zanaatkâr olarak değerlendirilmiştir. Rönesans
            Dönemi’nde ressamlar, herhangi bir denetim mekanizmasına bağlı kalmadan sanat konularını belirleyebilmiş,
            ürettikleri  eserlerin  altına  imzalarını  atabilmiştir.  Gotik  Dönem’in  sonlarına  doğru  dinî  figürlerin  dışında
            dünyevi temalar da resmin konusu olmaya başlamış, bu dönemde devam etmiş ve gelişim göstermiştir. Antik
            Dönem’den esinlenen sanatçılar; çalışmalarında altın oranı kullanarak belirli bir düzen, denge ve uyum elde
            etmişlerdir. Gözleme dayalı çalışmalarda figür-mekân uyumu gözetilmiş, doğa stilize edilmeden yansıtılmıştır.
            Bu dönemin en önemli özelliği, perspektife dayalı, derinliği olan gerçekçi resimler üretilmesidir.




            BİLGİNİZ OLSUN        Perspektif, üç boyutlu olan gerçek görüntünün, iki boyutlu olan düz bir yüzeyde,
                                  sanki üç boyutluymuş gibi görünmesine denir. Perspektif, renksel ve çizgisel olmak
                                  üzere ikiye ayrılmaktadır (Görsel 1.38). Perspektif, resim sanatına Geç Gotik Dönem’de
                                  giriş yapmış, Rönesans resminde yoğun olarak kullanılmıştır.


















                Görsel 1.38: Aziz Zenobius’un Üç Mucizesi, Sandro Botticelli, 1500, Metropolitan Müzesi, New York



                                                                                                    29
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36