Page 28 - GENEL SANAT TARİHİ 10
P. 28

GENEL SANAT TARİHİ

          DERS İÇİ ÇALIŞMA     Aşağıda 1.30 numaralı görselde Raffaello’nun “Atina Okulu” adlı freski verilmiştir. Bu resimde
                               Antik  Çağ’ın  filozof  ve  bilim  adamları  Rönesans’ın  ünlü  sanatçıları  ile  ilişkilendirilerek
                               resmedilmiştir. Rönesans’ı hazırlayan etkenlerden yola çıkarak Antik Çağ’ın Rönesans’ı
                               nasıl etkilemiş olabileceğini açıklayınız.


            Apollon heykeli       Platon             Aristo            Plotinus        Athena heykeli
                              (Leonardo da Vinci)                     (Donatello)














































              İbn Rüşd        Pisagor      Heraclitus      Diyojen         Öklit         Apelles
              (Averroes)                  (Michelangelo)                 (Bramante)     (Raffaello)


          Görsel 1.30: Atina Okulu, Raffaello Sanzio, 1509-1511, Apostolik Sarayı, Vatikan


           Raffaello’nun Antik Grek ve İslam filozoflarına, bilim insanları ve sanatçılara yer verdiği freski, kilisenin özel
           isteği üzerine Vatikan’daki Stanza della Segnatura’nın duvarına yapılmıştır. Kilisenin Raffaello’dan böyle bir
           resim  istemesi, teoloji (tanrıbilim) ile felsefeyi bir noktada birleştirme çabasındandır. 59 figürün yer aldığı
           resmin merkezinde Yunan felsefesinin iki büyük ismi Platon ve Aristo görülmektedir. Platon’un bir eli göğü
           gösterirken diğer elinde Timaios kitabı bulunmakta; Aristo’nun bir elinde Etika kitabı bulunurken diğer eli
           ise yeri işaret etmektedir. Merdivenin alt bölümünde farklı alanlarda çalışan bilim adamları ikiye ayrılmıştır.
           Sol tarafta Pisagor, Averroes (İbn Rüşd) ve Heraclitus gibi matematikçiler ve doğa bilimcileri bulunurken
           sağ tarafta merkezdeki Euclides’in etrafında geometri ve gök bilimi ile ilgilenen düşünürler görülmektedir.
           Metafizikle ilgilenen düşünürler ise merdivenin üst bölümünde kendilerine yer bulmuşlardır. Raffaello, sanat
           ve felsefe ilişkisini anlatmak için kendisi dâhil dönemin ünlü sanatçılarını model olarak kullanmıştır. Resmin
           arka planında yer alan ve kemerli nişin altında beliren “Athena” ve “Apollon” heykelleri dikkat çekicidir.





          26
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33