Page 27 - GENEL SANAT TARİHİ 10
P. 27

AVRUPA SANATI
                               1.2                RÖNESANS DÖNEMi SANATI





            ARAŞTIR ÖĞREN         Oluşturulacak  sınıf  içi  gruplarla  Rönesans’ın  oluşumunu  hazırlayan  sebepleri
                                  araştırınız,  araştırma  sonuçlarını  sınıf  ortamında  etkileşimli  tahtayı  kullanarak
                                  sununuz.

            Antik  Çağ  kültür,  sanat  ve  düşüncesinin  yeniden  doğuşu  anlamına  gelen  Rönesans,  XV.  yüzyılda
            İtalya’da doğmuştur. XVII. yüzyıla kadar Avrupa’da etkili olan Rönesans’ın yayılma hızı her yerde aynı
            olmamış,  ülkelere  göre  farklılık  göstermiştir.  Rönesans’ın  ortaya  çıkışında  Antik  Çağ  değerlerinin
            keşfi, hümanizm, matbaanın icadı, İstanbul’un Fethi, Coğrafi Keşifler, Endülüs Emevî bilginleri ve
            ekonomik, sosyal, dinî, siyasal, bilimsel ve kültürel birçok faktör etkili olmuştur.
            Osmanlı Devleti’nin Avrupa’da güç kazanması ve Akdeniz ticaret yollarını ele geçirmesiyle Avrupalı
            tüccarlar  yeni  arayışlara  girişmiştir.  Denizcilik  alanında  yaşanan  teknolojik  gelişmeler  ve  Çinliler
            tarafından bulunan pusula, zorlu okyanus seyirlerine dayanıklı gemilerin kıtalar arası seyahatlerine
            olanak sağlamış; İtalyan, İspanyol ve Portekizli maceraperest denizciler, yeni ticaret yolları aramaya
            başlamışlardır.  Coğrafi  Keşifler  olarak  isimlendirilen  bu  yeni  arayışlar  sayesinde  yeni  kıtalar  ve
            ticaret yolları bulunmuş, Avrupa’da ticaret gelişmiş, şehirler büyümüş, zengin tüccar ve burjuva sınıfı
            oluşmuştur. Oluşan zengin sınıf eğitim ve bilime önem vermiş ve Rönesans’ın doğuşunu hazırlamıştır.

            İspanya’da hüküm süren Endülüs Emevî Devleti İslam bilginlerinin Avrupalı filozofları büyülemesi,
            Fatih  Sultan  Mehmet’in  İstanbul’u  fethi  ve  Doğu  Roma  İmparatorluğu’nun  (Bizans)  yıkılmasının
            ardından  kiliseye  olan  güvenin  yok  olması;  Avrupa’da  Antik  Yunan  bilginlerine  yeniden  yönelişi
            tetiklemiştir. İtalyan aristokratlar ve zengin tüccarların etkisiyle eğitim ve kültür hayatı; kilisenin
            kontrolünden çıkmış, Antik Yunan ve Roma Dönemi filozoflarının eserleri İtalyancaya çevrilmiştir.
            Çevirilerle birlikte İtalya’nın kültürel ve politik yaşamında insanı, evrenin merkezine koyan anlayış
            (hümanizm)  değer  kazanmıştır.  Bu  anlayış,  kâğıdın  artması  ve  matbaanın  icadıyla  topluma  hızlı
            şekilde yayılmış böylelikle Avrupa’nın yazım ve düşünce hayatında önemli değişimler yaşanmış, kilise
            ve din adamlarının aşırı otoriter ve katı tutumları sanatçılar tarafından tepkiyle karşılanmıştır.
            Klasik eğitim almış zengin burjuva sınıfı, Orta Çağ’da kilise ve din adamlarının tekelindeki bilim, sanat
            ve eğitimde yeni açılımlara imkân sağlamıştır. İtalya’da Floransa, Siena,  Padova ve Venedik’te önemli
                                                           sanatçıların  yetiştiği  sanat  okulları  açılmış  ve
                                                           bu  sanat  akademilerinde  perspektif,  anatomi,
                                                           oran-orantı  gibi  ileri  resim  tekniği  eğitimleri
                                                           verilmiştir.  Leonardo  da  Vinci  (Leonardo  da
                                                           Vinçi),  Michelangelo  Buonarroti  (Mikhelancelo
                                                           Bonorati), Raffaello Sanzio (Rafiello Sanzio) gibi
                                                           önemli  sanatçılar  Floransa  sanat  okullarında;
                                                           Giovanni  Bellini  (Covanni  Bellini)  (1430-1516),
                                                           Gentile  Bellini  (Centile  Bellini)  (1429-1507),
                                                           Andrea  Mantegna  (1431-1506),  Tiziano  Vecellio
                                                           (Tiziano  Veçellio)  (1488-1576)  gibi  sanatçılar  da
                                                           Venedik  sanat  okullarında  eğitim  almışlardır.
                                                           Özellikle  İtalya’da  Medici  ailesi  gibi  varlıklı
                                                           aileler, sanatçıları himayeleri altına almış ve yeni
                                                           sanatsal  projelerin  destekleyicisi  olmuşlardır.
                                                           Rönesans’la  birlikte  resim,  heykel  ve  mimari
                                                           sanat;  bunların  üreticileri  de  sanatçı  niteliği
                                                           kazanmıştır.  Eser  altlarına  sanatçıların  imza
                                                           atması  bu  dönemde  gerçekleşmiştir  (Görsel
            Görsel 1.29: Baccio Bandinelli’nin Sanat Okulu, Enea Vico, 1550,
            Güzel Sanatlar Müzesi, Boston                  1.29).





                                                                                                    25
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32