Page 25 - GENEL SANAT TARİHİ 10
P. 25
AVRUPA SANATI
Pencerelerden içeri sızan renkli ışık demetleri; iç mekânlarda mistik bir ortam yaratmış, bu durum kilise ve
katedralin kutsiyetini artırmıştır. Paris St. Denis (Sen Döni), Notre Dame, Reims (Rems), Amiens katedrallerinin
pencereleri, dönemin vitray sanat anlayışını yansıtan seçkin örneklerdir (Görsel 1.15).
Freskler, romanesk mimarideki kadar olmasa da Gotik sanat içinde de uygulama alanı bulmuştur. Başlangıçta
sadece dinî konuların ele alındığı Gotik resimde Romanesk Dönem’de uygulanan katı kurallar devam etmiş,
dönemin sonlarına doğru yumuşamalar yaşanmıştır. İtalyan sanatçı Giotto di Bondone (Ciotto di Bondone) (?-
1337); konularda çeşitliliğe, figürlerde ifadelere, mekânlarda perspektife, zeminlerde renk çeşitliliğine gitme
çabası göstererek döneminin sanat anlayışının dışına çıkmıştır (Görsel 1.16). Cimabue (Çimebui) (1240-1302),
Duccio di Buoninsegna (Ducco di Bonisenya) (?-1319), Simone Martini (1284-1344) dönemin önemli resim
sanatçıları arasında yer alır.
Görsel 1.15: Vitraylı gül pencere örneği, Reims Katedrali, Fransa Görsel 1.16: Meryem’in Hayranlığı, Giotto, 1320, Metropolitan Müzesi,
New York
Yapıları süslemek için kullanılan heykeller; cephelere, kapılara, nişlere ve vaftiz kurnalarına küçük
boyutlu olarak yerleştirilmiştir. İsa’nın yaşantısı, İncil ve Tevrat’tan seçilen konuların işlendiği
heykeller, Gotik Dönem’in başlarında donuk iken dönemin sonlarına doğru güçlü ifadeleri yansıtmaya
başlamıştır. Ayrıca dönemin anıt mezar ve saraylarında dinin koruyucusu kabul edilen kralların
heykelleri de görülebilmektedir (Görsel 1.17, 1.18 ve 1.19).
Görsel 1.17: Notre Dame Katedrali’nin portali
Görsel 1.18: Notre Dame Katedrali’nin
portali detay Görsel 1.19: Notre Dame Katedrali’nin portali detay
23