Page 20 - GENEL SANAT TARİHİ 10
P. 20

GENEL SANAT TARİHİ

          Resim, Heykel ve Kabartma

          Romanesk  resim,  heykel  ve  kabartma  sanatı;  mimari  gelişimle  paralel  bir  çizgi  göstermektedir.  Bu
          dönemde mimari de dâhil olmak üzere söz konusu sanatlar, birer sanat türü olarak değerlendirilmemiş
          sadece dini yüceltmek ve okuma bilmeyenlere dini öğretmek amacıyla birer araç olarak kullanılmıştır.
          Bu dönemde eserleri meydana getiren sanatçılar dini eğitim veren manastırlarda eğitim görmüş din
          adamlarından oluşmaktadır. Kilisenin belirlediği ölçütlere göre çalışmalarını gerçekleştiren bu kişiler,
          sanatçı değere görmemekle birlikte eserlerinin altına imzalarını atamamışlardır.
          Bu dönemde resim; özellikle dinî yapıların iç duvarlarına ve tonozlarına yapılan freskler (duvar resmi),
          ahşap levhalar üzerine azizleri betimleyen ikonalar ve dinî içerikli kitaplarda küçük resimler (minyatür)
          biçiminde  kullanılmıştır.  Heykel,  küçük  boyutlu  Meryem  ve  aziz  heykelcikleri  biçiminde  kiliselerde;
          rölyef  (kabartma  resim)  ise  sütun  başları  ve  duvarlarda  görülmektedir.  Ayrıca  pencerelerde  resim
          sanatı (vitray)  ilk defa bu dönemde görülmüştür.
          Dinin yayılmasına hizmet etmek amacıyla yapılan Romaneks resimlerinde daha çok Hz. İsa, Meryem
          ve azizlerin yaşamları; Tevrat ve İncil’den sahneler,  kutsal sayılan günler konu olarak ele alınmıştır.
          Resimlerde  perspektiften  uzak,  derinliği  olmayan  basit  ve  çizgisel  bir  üslup  dikkati  çeker.  Erken
          Hristiyan ikonografisinin ve Bizans etkisinin görüldüğü resimlerde yoğun olarak kırmızı, sarı ve mavi
          renkler kullanılmıştır. Tonlar arası geçişler yok denecek kadar azdır. Resimlerde İsa ve aziz figürleri
          büyük  ölçülerde  tutulmuş,  baş  çevreleri  beyaz  ve  sarı  renkte  bir  çember  içerisinde  vurgulanmıştır.
          Öğretici rolü bulunan çok sayıda simgenin kullanıldığı bu resimler, kilisenin onayına bağlı olarak varlık
          göstermiştir.
          Sant Climent de Taüll Kilisesi (Sen Kılımint de Taull) apsis bölümünde yer alan ve renkteki bozulmalar
          nedeniyle bir örneği  tuvale aktarılan 1123 tarihli fresk, romanesk resim üslubunun güzel bir örneğini
          teşkil etmektedir. Mavi, kırmızı ve altın rengiyle çevrelenmiş bu freskte Hz. İsa tahta oturur vaziyette,
          büyük boyutlu olarak merkeze yerleştirilmiştir. Hz İsa’nın ve diğer figürlerin baş çevrelerindeki beyaz
          çemberler,  kutsal  kişiler  olduklarını  vurgulamaktadır.  Hz.  İsa,  sol  elinde  “Ben  dünyanın  ışığıyım.”
          yazan bir kitap tutarken sağ eliyle geleneksel kutsama ve öğreti hareketini yapmaktadır. Hz. İsa’nın
          omuzlarında görülen Yunan alfabesinin ilk
          ve son harfi sembolik anlam taşımaktadır.
          Bizans   etkisinin   görüldüğü   resimde
          Hz.  İsa’nın  iki  yanında  Evanjelist  Matta,
          Markas,  Luka  ve  Yuhanna  yer  almakta;
          resmin  alt  bölümünde  diğer  kutsal  kişiler
          sıralanmaktadır (Görsel 1.6).


          İncil  ve  diğer  el  yazması  dinî  kitaplarda
          parşömen    üzerine   küçük    boyutlu
          olarak  çizilen  minyatürler,  ele  alınan
          konular  ve  resim  özellikleri  açısından
          fresklere  benzemektedir.  Minyatürlerde
          dinî  konuların  yanında  dinin  koruyucu
          rolündeki imparatorlara da yer verilmiştir.
          Renk perspektifi ve çizgisel perspektiften
          kaçış,   minyatürlerde   daha   belirgin
          hissedilmektedir. İfadenin ve hareketlerin
          büyük  önem  kazandığı  bu  resimler,
          öğretici  yönüyle  ön  plana  çıkmaktadır.
          Canlı  renkleri  ve  basit  anlatımıyla
          resimlerde  sembolik  anlamlar  taşıyan
          şekiller ve hayvan figürleri görülmektedir.


                                                  Görsel 1.6: Hz. İsa freski, Sant Climent de Taüll Kilisesi, İspanya.



          18
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25