Page 22 - GENEL SANAT TARİHİ 10
P. 22

GENEL SANAT TARİHİ

          Gotik Sanat
          Batı Roma İmparatorluğu yıkıldıktan sonra Avrupa’da ortaya çıkan kargaşa ve kaos ortamı, dinin birleştirici
          gücü ve siyasi otoritenin sağlanmasıyla bir nebze azalmış, ticaret ilerlemiş ve şehirler oluşmaya başlamıştır.
          Şehirleşmeyle birlikte kentli sınıf ve yöneticiler eğitime önem vermeye başlamış böylece Avrupa’nın ilk şehir
          üniversiteleri açılmıştır.
          Manastırlar ve katedral okullarının dışında yöneticilerin de desteğiyle Avrupa’nın büyük kentlerinde ortaya
          çıkan  üniversiteler  sistematik  bir  görünüme  kavuşmuştur.  Fransızların  XII.  yüzyılın  ikinci  yarısında  millî
          bir üslup yaratma çabalarının neticesinde ortaya çıkan Gotik sanat, XV. yüzyılda Rönesans’a kadar tüm
          Avrupa’da etkili olmuş, Orta Çağ skolastik felsefenin çizdiği sınırlar çerçevesinde etkili olmuştur. Özellikle
          mimari alanda kendine yer bulan Gotik üslup, romanesk sanatın farklı bölgelerde, farklı şekillerde ortaya
          çıkmış özelliklerinin birleştirilmiş ve gelişmiş hâli olarak değerlendirilebilir.
          Mimarların Romanesk Dönem’de geri plana itilmiş sanatçı kimlikleri, bu dönemin sonlarına doğru değer
          kazanmaya başlamıştır.


          GÖRSEL ANALİZİ       Aşağıda verilen romaneks ve Gotik üslubu yansıtan iki farklı mimariye ait 1.9 ve 1.10
                               numaralı görselleri inceleyiniz ve tespit ettiğiniz farklılıkları verilen boşluğa yazınız.





















          Görsel 1.9: Santa Maria Kilisesi, İtalya      Görsel 1.10: Cologne (Köln) Katedrali, İtalya
          1.  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
            . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
          2.  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
            . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

          3.  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
            . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .


          BİLGİNİZ OLSUN       İlkel  bulunan  ve  beğenilmeyen  Gotik  üslup,  Kuzey  Avrupa  barbar  kavmi  Gotları
                               yansıttığı için İtalyan hümanistleri tarafından Gotik olarak adlandırılmıştır.


          Mimari

          Avrupa’da etkili olan Gotik üslup, en iyi örneklerini mimari alanda vermiştir. Romanesk Dönem’de görülen manastır
          mimarisinin yerini Gotik Dönem’de anıtsal özellikli katedral ve kilise mimarisi almıştır. Avrupa’nın siyasal, dinî ve
          ticari gelişmeleri; toplumları kalın masif duvarlarıyla kale görünümlü korku mimarisinden uzaklaştırıp dikey bir
          hat izleyen kubbe ve sivri kuleleriyle daha görkemli, büyük boyutlu pencereleriyle daha ferah, süslemeleriyle
          daha estetik ve boyutlarıyla daha yüce yapılar yapmaya sevk etmiştir.  Gotik mimaride izlenen dikey hat,  kaburga
          tonoz ve uçan payandalarla desteklenen örtü sistemini zorunlu kılmıştır. Bu üslup, tüm Avrupa’da etkili olmuş
          fakat İngiltere ve İtalya’daki örnekleri, belirtilen çizgilerden farklılıklar göstermiştir.


          20
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27