Page 24 - GENEL SANAT TARİHİ 10
P. 24
GENEL SANAT TARİHİ
Yüksek Gotik Çağı'nın diğer bir önemli yapısı Amiens Katedrali’dir. 1220-1269 yılları arasında yapılmış olan
eser, çok sayıda savaş görmesine rağmen özgünlüğünü büyük ölçüde korumuştur. Üç derinlemesine
kapı portali, devasa gül penceresi, dikey pencereli çift kulesiyle batı cephe özenle dekore edilmiştir.
Cepheye yerleştirilmiş küçük boyutlu heykelleriyle Notre Dame Katedrali’ne benzer özellikler taşımaktadır.
Pencerelerin genişliği, içeride ferah ve geniş bir ortam yaratmıştır (Görsel 1.13).
Gotik mimarinin Avrupa’daki son büyük örneği konumundaki Köln Ulm Katedrali’nin yapımına 1366 yılında
başlanmış, 1534’ten 1844 yılına kadar yapının inşası durdurulmuş nihayet 1890 yılında tamamlanmıştır. Yapı,
86 metre yüksekliğinde iki koro kulesi ve 161,53 metre yüksekliğinde ana kulesiyle Avrupa’nın en yüksek
dinî yapısıdır. Üç nefli, orta nefi yüksek ve geniş şekilde planlanmış; nefler arası geçişler yüksek sivri
kemerlerle sağlanmıştır. Batı cephede ortadaki yüksek tutulmuş üçlü portal, küçük boyutlu heykeller dizisi,
dikey yönde pencereler ve devasa yükseklikteki kulesiyle Köln Ulm Katedrali; Gotik mimarinin sembolik
örneklerindendir (Görsel 1.14).
Görsel 1.13: Amiens Katedrali, Fransa Görsel 1.14:Ulm Katedrali, Köln
Resim ve Heykel
Gotik resim ve heykel, mimariye bağlı olarak gelişmiştir. Yapılarda çok miktarda büyük boyutlu kapı ve
pencereye yer verildiğinden iç duvarlarda resim yapılabilecek uygun alanlar azalmış böylelikle resim,
pencerelerde vitray biçiminde vücut bulmuştur. Vitray sanatı, Romanesk Dönem’de kullanılmaya başlanmış,
Gotik Dönem’de geniş uygulama alanı yakalamıştır. Resim ve heykelde Orta Çağ skolastik düşüncenin
belirlediği konulara bağlı kalınmış ve dinî temalar işlenmiştir. Yuvarlak (gül) ve sivri kemerli pencereler,
renkli camlarla kaplanmıştır.
Kelimeleri sürükle et-
kinliğine ulaşmak için
karekodu cihazınızla
okutunuz.
22