Page 29 - GENEL SANAT TARİHİ 10
P. 29
AVRUPA SANATI
Mimari
ARAŞTIR ÖĞREN Oluşturulacak sınıf içi gruplarla Rönesans Dönemi mimari örneklerinden Filippo
Brunelleschi’nin (Filippo Brunelleski) “Öksüzler Yurdu” ile Donato Bramante’nin
“Tempietto Anıtı”nı araştırınız, araştırma sonuçlarını sınıf ortamında etkileşimli
tahta kullanarak sununuz.
Orta Çağ’da, kilisenin denetimi altında çoğunlukla dinî yapılarla kendini gösteren mimari, müstakil bir sanat
türü olarak görülmemiştir. Bu dönemde dinî yapıların yanında saray, şato ve ev gibi yapıların da imarında
artış yaşanmıştır. İtalya’da Antik Yunan ve Roma Dönemi sanat ve kültür yaşantısının yeniden canlanması
mimariye yansımış, İtalyan mimarlar Orta Çağ Dönemi Gotik üslubun tüm izlerini silmeye çalışmıştır. Gotik
Dönem’deki aşırı gösterişli devasa kuleler Rönesans Dönemi’nde yerini sadelik, denge ve düzene bırakmıştır.
Kare, dikdörtgen ve daire biçimli kübik planlı yapıların imarında taş ve mermer kullanılmıştır. Kütlesel
olarak yalın formların hâkim olduğu Rönesans yapılarının ön cephelerinde görülen mermer sütunlarla
desteklenen revaklar, yuvarlak kemerler, katları birbirinden ayıran kornişler, üçgen alınlıklı pencereler,
geniş yer tutan alınlıklar, rustika ve plaster gibi süsleme ögeleri; Antik Yunan ve Roma mimarisi esintileridir.
Bu dönem yapılarında görülen geniş boşluklar, yüksek kasnak üzerine, tepelerinde aydınlık feneri bulunan
çokgen kubbelerle elde edilmiştir. Filippo Brunelleschi’nin (1377-1446) Floransa’da yaptığı “Öksüzler Yurdu”,
“San Lorenzo Kilisesi” ve “Pazzi Şapali”, “Santa Maria Kilisesi kubbesi” , “Pitti Sarayı”; Do nato Bramante’nin
(1444-1514) “Tempietto Anıt Mezarı”; Bernardo Rossellino’nun (1409-1464) “Pienza Katedrali” (Görsel 1.31);
Leon Battista Alberti’nin (1404-1472) ön cephesini yaptığı “Floransa Santa Maria Novella Kilisesi”, “Ruc-
callai (Rukkallai) Sarayı”, “Ricardi (Rikardi) Sarayı” ve Andrea Palladio’nun (Andrea Paladyo) (1508-1580) geç
dönemde yaptığı birçok villa; Rönesans Dönemi mimarisinin önemli yapıtlarıdır.
Pencere alınlığı Kapı alınlığı
Korniş Plaster
Alınlık Sütünce
Görsel 1.31: Pienza Katedrali, Bernardo Rossellino, 1459-1462, İtalya
27