Page 29 - GENEL SANAT TARİHİ 10
P. 29

AVRUPA SANATI

            Mimari


            ARAŞTIR ÖĞREN         Oluşturulacak sınıf içi gruplarla Rönesans Dönemi mimari örneklerinden Filippo
                                  Brunelleschi’nin  (Filippo  Brunelleski)  “Öksüzler  Yurdu”  ile  Donato  Bramante’nin
                                  “Tempietto  Anıtı”nı  araştırınız,  araştırma  sonuçlarını  sınıf  ortamında  etkileşimli
                                  tahta kullanarak sununuz.

            Orta Çağ’da, kilisenin denetimi altında çoğunlukla dinî yapılarla kendini gösteren mimari, müstakil bir sanat
            türü olarak görülmemiştir. Bu dönemde dinî yapıların yanında saray, şato ve ev gibi yapıların da imarında
            artış yaşanmıştır. İtalya’da Antik Yunan ve Roma Dönemi sanat ve kültür yaşantısının yeniden canlanması
            mimariye yansımış, İtalyan mimarlar Orta Çağ Dönemi Gotik üslubun tüm izlerini silmeye çalışmıştır. Gotik
            Dönem’deki aşırı gösterişli devasa kuleler Rönesans Dönemi’nde yerini sadelik, denge ve düzene bırakmıştır.
            Kare,  dikdörtgen  ve  daire  biçimli  kübik  planlı  yapıların  imarında  taş  ve  mermer  kullanılmıştır.  Kütlesel
            olarak  yalın  formların  hâkim  olduğu  Rönesans  yapılarının  ön  cephelerinde  görülen  mermer  sütunlarla
            desteklenen  revaklar,  yuvarlak  kemerler,  katları  birbirinden  ayıran  kornişler,  üçgen  alınlıklı  pencereler,
            geniş yer tutan alınlıklar, rustika ve plaster gibi süsleme ögeleri; Antik Yunan ve Roma mimarisi esintileridir.
            Bu dönem yapılarında görülen geniş boşluklar, yüksek kasnak üzerine, tepelerinde aydınlık feneri bulunan
            çokgen kubbelerle elde edilmiştir. Filippo Brunelleschi’nin (1377-1446) Floransa’da yaptığı “Öksüzler Yurdu”,
            “San Lorenzo Kilisesi” ve “Pazzi Şapali”, “Santa Maria Kilisesi kubbesi” , “Pitti Sarayı”; Do nato Bramante’nin
            (1444-1514) “Tempietto Anıt Mezarı”; Bernardo Rossellino’nun (1409-1464) “Pienza Katedrali” (Görsel 1.31);
            Leon Battista Alberti’nin (1404-1472) ön cephesini yaptığı “Floransa Santa Maria Novella Kilisesi”, “Ruc-
            callai (Rukkallai) Sarayı”, “Ricardi (Rikardi) Sarayı” ve Andrea Palladio’nun (Andrea Paladyo) (1508-1580) geç
            dönemde yaptığı birçok villa; Rönesans Dönemi mimarisinin önemli yapıtlarıdır.



                                            Pencere alınlığı     Kapı alınlığı
                                                  Korniş         Plaster

                                                  Alınlık        Sütünce

































                                   Görsel 1.31: Pienza Katedrali, Bernardo Rossellino, 1459-1462, İtalya




                                                                                                    27
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34