Page 30 - GENEL SANAT TARİHİ 10
P. 30

GENEL SANAT TARİHİ

          Heykel


          Orta Çağ Dönemi'nde mimariye bağlı olarak gelişen heykel; Rönesans’la birlikte sanat değeri taşımış,
          mimariden bağımsız müstakil bir sanata dönüşmüştür. Antik Çağ’ın meydanlarını süsleyen at üstünde
          imparator heykelleri, Rönesans Dönemi’nde de denenmiştir. Orta Çağ'da sadece İsa, havariler, azizler,
          melekler gibi dinî figürler ve dinin koruyucusu sayılan kralların heykelleri;  Rönesans Dönemi’nde
          ise  mitolojik  figürler  ve  soyluların  heykelleri  görülmüştür.  Gotik  Dönem’in  sonlarına  doğru  heykel
          figürlerindeki ifade vurgusu ve canlılık, Rönesans
          Dönemi’nde  gelişimini  sürdürmüştür.  Rönesans
          heykellerinin  temel  özellikleri;  bünyelerinde
          barındırdıkları  dramatik  ifade  vurgusu,  form,
          denge,  canlılık,  oran-orantı  ve  anatomidir.
          Lorenzo  Ghiberti  (Lorenzo  Ciberti),  Donatello,
          Andrea  del  Verrocchio  (Andrea  del  Verrokyo)
          (1435-1488)   ve   Buonarroti   Michelangelo
          dönemin önemli heykel sanatçılarındandır.

          Floransa   sanat   okullarında   eğitim   alan
          Donatello’nun    (1386-1466)   heykellerinde
          atölyesinde   çalıştığı   Lorenzo   Ghiberti’nin
          (1378-1455)  ve  Antik  Çağ  heykellerinin  etkisi
          görülmektedir. Sanatçının Padova Meydanı’ndaki
          "Gattamelata  Atlı  Heykeli"  Rönesans  heykel
          özelliklerinin tümünü barındırmaktadır. İtalya’da
          paralı bir asker olan bu figür, meydanlara dikilen
          ilk atlı heykel özelliğine sahiptir. Işık ve gölgenin
          sağladığı  derinlik  hissi,  kusursuz  anatomi,
          ifadedeki  asalet  ve  vurgudaki  canlılık;  heykeli
          kusursuz  kılmaktadır  (Görsel  1.32).  Sanatçının
          diğer önemli yapıtları arasında “Davut”, “Jeremia”
          ve  “Eyüp  Peygamber”  heykelleri;  ,  “Çarmıhtan
          İndiriliş” adlı tahta yontu, “Niccolò da Uzzano” ve
          “Genç Adam” büstü bulunmaktadır.
          Rönesans    Dönemi    önemli    ressam    ve   Görsel 1.32: Gattamelata Atlı Heykeli, Donatello, 1443, Padova, İtalya
          heykeltıraşlarından biri Buonarroti Michelangelo
          ’dur  (1475-1564).  Anatomi  eğitimi  alan  sanatçı;
          insan  bedenini  mermer  üzerine  kusursuz
          yansıtmış,   ışık-gölge   dengesini   ustaca
          kullanmış  böylelikle  çalışmalarında  üst  düzey
          gerçeklik   elde   etmiştir.   Sanatçının   San
          Peter  Bazilikası’nda  yer  alan  ''Pieta  Heykeli''
          Rönesans heykel sanatının başyapıtlarından biri
          sayılmaktadır.  Mermerden  yapılmış  bu  heykel,
          çarmıhtan  henüz  yeni  indirilmiş  İsa  figürünü,
          annesi  Meryem’in  kucağında  betimlemektedir.
          Bu  çalışma,  Michelangelo’nun  altına  imzasını
          attığı  tek  çalışmadır  (Görsel  1.33).  Sanatçının
          "Bakhus" heykeli ve “Brütüs” büstü gibi çok sayıda
          eseri bulunmaktadır.





                                                        Görsel 1.33: Pieta Heykeli, Bunarotti Michelangelo, 1498-1499,
                                                        St. Peter Bazilikası, Vatikan


          28
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35