Page 23 - GENEL SANAT TARİHİ 10
P. 23
AVRUPA SANATI
Gotik mimari sanatının temel özellikleri:
• Üç ya da beş nefli transeptli bazilikal planlar uygulanmıştır.
• Yüksek çatı ve sivri kuleler tercih edilmiştir.
• Yüksek duvarlar uçan payandalarla desteklenmiştir.
• Vitraylı devasa yüksek gül pencereler kullanılmıştır.
• Ana cephede sivri kemerli üçlü portaller göze çarpmaktadır.
• Nefler arası geçişi sağlayan yüksek sivri kemerler kullanılmıştır.
BİLGİNİZ OLSUN Kaburga Tonoz çok sayıda kaburganın kesişmesiyle oluşan örtü sistemidir. Gotik
Dönem’de ilk defa kullanılmaya başlanan kaburga tonoz sayesinde geniş pencereli
yüksek yapıların inşasına imkân sağlanmıştır (Görsel 1.11).
Görsel 1.11: Kaburga tonoz
Avrupa’da Gotik üslubu en iyi yansıtan dinî mimari örnekler arasında Fransa’da Notre Dame (Notre
Dam) Katedrali, Amiens (Amiyen) Katedrali, Chartres (Şartre) Katedrali; Almanya Köln Ulm Katedrali;
İtalya’da Duomo di Milano Katedrali; İngiltere’de Canterbury (Kentırböry) Katedrali; Avusturya’da Viyana
St. Stephan (Sen Şitefan) Katedrali; İspanya Toledo Katedrali gösterilmektedir. Bu üslup sadece dinî
mimariyi değil birçok eğitim yapısı ve saray mimarisini de etkilemiştir. Venedik Düklük Sarayı, Oxford
Christ Church College (Oksfırt Krist Çörch Kollıc) sivil mimari örnekleri olarak gösterilmektedir.
Gotik üslubun önemli yapıtlarından
sayılan Notre Dame Katedrali (1163-1345)
, inşası uzun yıllar sürdüğü için çok sayıda
mimarın ve üslubun izlerini taşımaktadır.
Paris’in gururu ve ekonomik büyümenin
sembolü olan yapı, yerel tüccarların
finansörlüğünde, Meryem Ana’ya ithafen
inşa edilmiştir. Katedral; ana cephesindeki
üçlü portali, merkezde konumlanan geniş
ölçekli gül penceresi, kapı alınlıklarındaki
kabartmaları, silmeler arasına yerleştirilen
heykel figürleri, dikey hatlı pencereleri
ve her iki yanda yer alan kuleleriyle Gotik
Dönem’in saygın örneği olarak kabul
edilmektedir (Görsel 1.12).
Görsel 1.12: Notre Dame Katedrali ve gül pencere detayı, Paris, Fransa
21