Page 21 - GENEL SANAT TARİHİ 10
P. 21

AVRUPA SANATI

            DERS İÇİ ÇALIŞMA      Aşağıda romanesk resim sanatına ait açıklamasıyla birlikte verilen 1.7 numaralı
                                  görseli inceleyiniz, romanesk resim satanına ait özellikleri görsel üzerinde tespit
                                  ederek verilen boşluğa yazınız.


                                              Usta  Hugo  tarafından  1135  yılında,  parşömen  üzerine  mürekkep
                                              ve zamklı boya kullanılarak yapılan, Hz. Musa’nın yasaları açıklama
                                              anını  konu  alan  minyatür;  romanesk  minyatür  üslubunu  yansıtan
                                              önemli bir örnektir. Üstteki resim Hz Musa’nın İsrailoğulları’na on emri
                                              açıklama anını tasvir etmekte, neleri yemenin helal neleri yemenin
                                              haram olduğunu açıklama anını anlatmaktadır. Yerde oturmuş koyun
                                              yenilebilecekleri, ayakta durur vaziyetteki domuz yenilemeyecekleri
                                              temsil  etmektedir.  İki  beyaz  renkte  güvercin,  Tanrı’nın  emirlerine
                                              uyulduğunda  elde  edilecek  huzuru  simgelemektedir.  Söz  konusu
                                              emirlerin  önemli  olduğunu  vurgulamak  için  kullanılan  el  hareketi
                                              öğretici nitelik taşımaktadır. Hz. Musa figürünün her iki resimde de
                                              boynuzlu  gösterilmesi,  Tanrı’nın  elçisi  ve  gücün  sembolü  olduğuna
                                              işaret etmektedir.
                                                                                 Yazar tarafından derlenmiştir.



                                            1.  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
                                            2.  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

            Görsel 1.7: Romanesk Dönem minyatür örneği  3.  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

            Romanesk heykel ve kabartmaları; bağımsız  bir sanat olarak düşünülmemiş, mimariye bağlı gelişim göstermiştir.
            Bu dönem heykelleri; genellikle kilisenin içerisinde bulunan haç, şamdan, kandil ve tütsü kabı gibi küçük el sanatları
            biçiminde  değerlendirilmiştir.  Kabartmalar  ise  kiliselerin  genellikle  dış  duvarları,  alınlıklar,  pencere  kenarları,
            silmeler ve iç mekândaki sütun başlarında kendine yer bulmuştur. Heykel ve kabartma resim, diğer sanat türlerinin
            yapım amacına benzer bir amaçla ve dinî konular etrafında oluşturulmuştur. Kullanılan figürler, geometrik şekiller
            ve bitkisel formlar sembolik bir öneme sahiptir. Korint sütun başlıklarında bitkisel formların yanı sıra insan başlarının
            da yer bulması, romanesk kabartma heykel üslubunda görülen önemli bir yeniliktir.
            Saint Lazare Katedrali’nin batı cephe kapı alınlığında yer alan ve yeniden dirilişi konu edinen kabartma, Fransa
            romanesk üslubunun başyapıtları arasında yer almaktadır. Hz. İsa figürü; merkezde, solunda cennet ve sağında
            cehennem tasvirleri arasında son hükmünü verirken Meryem Ana ve havarileriyle görülmektedir. Dirilen ruhlar,
            cennetin kapısından geçerken Hz. İsa’ya bakmaktadır. Kabartmanın üzerindeki kemer şeritlerinde bitkisel motifler
            ve burç simgeleri yer almaktadır (Görsel 1.8).


                                                                                     Meryem Ana


                                                                                     Burç simgeleri

                                                                                     Bitkisel motifler


                                                                                     Havariler


                                                                                     İsa

                                                                                     Cehennem tasvirleri


                                                                                     Cennet tasvirleri
             Görsel 1.8: Saint Lazare Katedrali batı cephe kabartması, Fransa


                                                                                                    19
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26