Page 211 - TEMEL SANAT EĞİTİMİ 9
P. 211
T
tasarı : Zihinde canlandırılan, olması ya da yapılması istenen biçim.
tasarım : 1. Zihinde canlandırılan biçim. 2. Bir eser, yapı veya ürünün ilk taslağı, tasar
çizim, dizayn. 3. Bir araştırma sürecinin çeşitli dönemlerinde izlenecek yol ve
işlemler.
tasarımcı : Tasarım yapan kimse, tasar çizimci, dizayncı.
taslak : Bir sanat eserini ana çizgileriyle belirten ön çalışma, eskiz.
tasvir : Betimleme�
ton : Rengin koyuluk veya açıklık derecesi.
transparan : Şeffaf, saydam.
tuval : Üzerine resim yapılan, gerdirilmiş keten, kenevir veya pamuklu kaba kumaş.
Ü
üç boyutluluk : Yükseklik, genişlik ve derinliğe sahip olma durumu.
üslup : Bir sanatçıya, bir çağa veya bir ülkeye özgü teknik, renk, biçimlendirme ve söy-
leyiş özelliği, biçem, stil.
V
valör : 1. Bir rengin içindeki siyah veya beyaz miktarı. 2. Rengin açıklık-koyuluk derece-
si, değeri. 3. Bir rengi açmak ya da koyulaştırmak için yapılan işlem.
vurgu : Kompozisyonda dikkati üzerine çeken, izleyiciyi yönlendirip eser üzerinde dü-
şünmeye sevk eden yer ya da öge.
Z
zıtlık : Kompozisyonu oluşturan ögeler arasında açık-koyu, uzak-yakın, az-çok, ön-ar-
ka vb. şekillerde görülen uyuşmazlık.
KAYNAKÇA
Abacı, O. (2007), Temel Sanat Eğitimi. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
Adıgüzel, D. (2011), Türkiye’deki İç Mimarlık Eğitiminde Çevresel Yaklaşım, Kadir Has Üniversitesi, Sosyal Bilimler
Enstitüsü, Tasarım Yüksek Lisans Programı, Yüksek Lisans Tezi, s. 35-41.
Akdemir, N. (2017), Tasarım Kavramının Geniş Çerçevesi: Tasarım Odaklı Yaklaşımlar Üzerine Bir İnceleme, Ordu
Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi (DergiPark), Cilt 7, Sayı 1, s. 85-94.
Altın, A. (2019), Resim Sanatında Bir İfade Aracı Olarak Leke, Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi,
Güzel Sanatlar Enstitüsü, Resim Ana Sanat Dalı, Erzurum, s. 49.
Altuna, S. (2019), Ünlü Ressamlar Hayatları ve Eserleri, “Leonardo Da Vinci”, İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
Altuna, S. (2019), Ünlü Ressamlar Hayatları ve Eserleri, “Vincent van Gogh”, İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
Aras, C. F. K. (2011), 18.ve 19. Yüzyıllarda Optik Kuramlar, Namık Kemal Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Tıp
Tarihi ve Etik Ana Bilim Dalı, Yüksek Lisans Tezi, s.57.
Araz, Y. (2010), Çocuk Kitaplarını Resimlemede Dijital Teknolojinin Kullanılması Üzerine Bir Araştırma, Dokuz
Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı, Resim Öğretmenliği
Programı, Yüksek Lisans Tezi, İzmir.
Artun, A. ve Aliçavuşoğlu, E. (Der.), (2009), Bauhaus: Modernleşmenin Tasarımı Türkiye’de Mimarlık, Sanat, Tasa-
rım Eğitimi ve Bauhaus. İstanbul: İletişim Yayınları.
Artuvan, Ş. (2019), Güzel Sanatlar Lisesi 9. Sınıf Perspektif Öğretiminde Karşılaşılan Sorunlar ve Çözüm Önerileri,
Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı Resim-İş Eğitimi
Bilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, Denizli, s. 15-27.
209