Page 12 - TÜRK İSLAM SANATI TARİHİ 11
P. 12

KİTABIN TANITIMI













                                            1. ÜNİTE                                  İSLAMİYET ÖNCESİ ORTA ASYA TÜRK SANATI
                                                 Orta  Asya  Türkleri  maden  işleme  sanatında  da  başarılıdır.  Kazılarda
                                                 kurganlardan  altın,  gümüş,  demir  ve  bronz  malzemeden  yapılmış  çok   GÖRSEL ANALİZİ
                                                 sayıda eser ortaya çıkarılmıştır. Çıkarılan bu eserler arasında günlük kullanım   Aşağıda  Hun  Dönemi’ne  ait  kurganlardan  çıkarılan  bazı  görseller  verilmiştir  (Görsel
                                                 eşyaları, eyer kulpları, hayvan heykelleri, çadır tepelikleri, tören kazanları ve   1.8,1.9). Görselleri inceleyiniz ve soruları cevaplayınız.
                                                 silahlar bulunmaktadır. Bulunan eserlerin üzeri hayvan üslubunu yansıtan
                                                 tasvirlerle süslenmiştir (Görsel 1.6).
                                                 Orta Asya Türk maden sanatının önemli örneklerinden biri kabul edilen
                                                 ‘‘Altın Elbiseli Adam” zırhı bir sanat şaheseri olarak görülmektedir (Görsel
                                                 1.7). Genç bir prense ait elbise, aplike tekniğiyle süslenmiştir. Elbisenin
                                                 külah şeklindeki başlığının tepesinde hayvan heykelciği ile birlikte ok uçları,
                                                 altın yapraklar, kuşlar, aslan, dağ keçisi gibi hem mitolojik hem de sembolik
                                                 hayvanlar bulunmaktadır.
                                                 Altın Elbiseli Adam zırhı üzerindeki bölümlerin anlamları;
          Görsel Analizi                Görsel 1.6: Griffin ile dağ keçisi mücadelesi,   Dağ:  Aile, soy ve halkı sembolize
                                        Hermitage Müzesi, St. Petersburg
                                                          eder.
                                        Ok ve Yay: Birliği, bütünlüğü ve aile-  Kıvrık Dal: Üsluplaştırılmış dal biçi-  Görsel 1.8: Su kuşu figürü, Hermitage Müzesi, St. Petersburg Görsel 1.9: Keçe Aplike, Hermitage Müzesi, St. Petersburg
                                        yi sembolize eder.  minde, helezonik olarak yapılan bit-
          Öğrencilerin görsellerle ilgili   Keçi:  Yaz mevsiminin temsilcisidir.   kisel bir süsleme çeşididir.  1.  Orta Asya Türklerinde kurganlara eşya konulmasının nedenleri neler olabilir? Açıklayınız.
                                                                        2. Orta Asya Türklerinde kullanım eşyalarının süslemelerinde hayvan tasvirlerinin kullanıl-
                                        Doğanın dirilip tekrar ölmesini sim-
                                                                         masının nedenleri neler olabilir?
          analiz ve yorum becerilerini   geler. İnsanı kötülüklerden ve zor-  Kaplan ve Kurt: Güneş ve güç sim-  3. Görsellerdeki tasvirler hakkında neler söyleyebilirsiniz?
                                                          gesi olarak kabul edilen kurt, Türkle-
                                        luklardan korur.
                                                          rin ilk totemlerindendir.
          geliştirmek amacıyla                                          Dokuma
          oluşturulan bölümdür.                                         Özellikle Noin Ula ve Pazırık kurganlarından Türk dokuma sanatının en eski örnekleri
                                                                        kabul edilen keçe örtüler, halılar, kemer dokumaları ile deri, yün ve keçeden yapılmış
                                                          Kaftan: Bütün yüzeyi kaplayan per-  gömlek, bot, çizme, çorap ve başlıklar çıkarılmıştır (Görsel 1.10, 1.11).  Bu eserlerde boz-
                                                                        kır kültürünün ve hayvan üslubunun özelliklerini yansıtan, hayvan mücadeleleri ile av
                                                          gel şeklinde, üçgen şekilli altın lev-  sahneleri ustalıkla figürlü olarak işlenmiştir.
         Alt Konu Başlığı                                 halar ile yakada stilize edilmiş aslan
                                                          başları ile süslüdür. Bunlar yakından
                                        Kemer:  Geyik figürlü plakalar yan
                                        yana dizilerek oluşturulmuştur. Kılı-  bakıldığında üç dilimli yaprağı andı-
                                                          rır.
                                        cın asılı olduğu kemer ve kuşak, rüt-
                                        be anlamı taşır.
         Asıl konu başlıklarının alt    Kılıç: Güç, adalet, yiğitlik, hâkimiyet,   Kırbaç: Hükümdarlığı sembolize
                                                          eder.
         başlıklarını ifade eder.       cesaret ve dostluğu sembolize eder.  Çizme: Kaftandaki gibi küçük altın
                                                          levhalarla süslenmiştir.
                                                  Görsel 1.7: Altın Elbiseli Adam,
                                                  Hermitage Müzesi, St. Petersburg  Görsel 1.10: Eyer örtüsü, Hermitage Müzesi, St. Petersburg  Görsel 1.11: Keçe Aplike, Hermitage Müzesi,
                                                                                         St. Petersburg
          Sayfa Numarası                 18                                                      19
          Sayfa numaralarının
          verildiği bölümdür.
                                            3. ÜNİTE                                 ORTA ASYA MÜSLÜMAN TÜRK DEVLETLERİ SANATI
                                               METİN ANALİZİ                           DERS İÇİ ÇALIŞMA
                                               Aşağıda Timurlular Dönemi’nin önemli yöneticilerinden Uluğ Bey (Görsel 3.17) ve   Aşağıda  verilen  planı  inceleyiniz,  metni  okuyunuz  (Çizim  3.2).  Ünite  genelinde
                                               onun döneminde yapılmış olan Semerkant Rasathanesi (gözlemevi) ile ilgili bilgiler ve-  öğrendiğiniz bilgileri de kullanarak boş bırakılan yerlere Karahanlılar, Gazneliler ve
                                               rilmiştir. Verilenleri okuyunuz ve soruları cevaplayınız.   Büyük Selçuklular Dönemi ribatlarının isimlerini yazınız.
          Metin Analizi
          Öğrencilerin konuyla ilgili
          metinleri analiz etme ve
          yorum yapma becerilerinin
          geliştirilmesi amacıyla
          oluşturulan bölümdür.
                                               Görsel 3.17: Uluğ Bey’i ünlü astronomlar arasında gösteren gravür, Hevelius, 1690
                                               Timurlular Dönemi’nin hem önemli yöneticilerinden hem de bilim insanlarından Uluğ Bey
                                               yardımseverliği, çalışkanlığı ve araştırmacı kişiliği ile tanınmıştır. Astronomi ve matematik alanlarında
                                               çalışmalar yapan Uluğ Bey, döneminin bilim insanlarını Semerkant’ta toplamayı başarmış; onlara
                                               rahat çalışabilmeleri için her türlü kolaylığı sağlamıştır. Astronomi bilimi ile uğraşan Uluğ Bey başkent
                                               Semerkant’ta Güneş, Ay ve gezegenlerin hareketlerini gözlemlemek için büyük bir rasathane
                                               yaptırmıştır.  Bu rasathane Semerkant Rasathanesi olarak bilinmektedir. İslam dünyasının ikinci büyük
                                               rasathanesi kabul edilen Semerkant Rasathanesi, 1421 yılında üç katlı devasa bir yapı olarak yapılmıştır.   Çizim 3.2: Ribat çizimi
                                               Günümüze çok az kısmı ulaşan rasathane; 30-33 m yüksekliğinde, 46 m çapındadır. Rasathanenin
                                         Kelimeleri bul etkin-  ilk katı çalışanlara, ikinci ve üçüncü katları ise bilimsel çalışmalara ayrılmıştır. Rasathanenin duvar ve   Karahanlı mimarisi ile  Türk sanatında ilk örnekleri görülmeye başlanan ribatlar sınır
                                         liğine ulaşmak için   tavanlarında gökyüzü manzaraları, güneş sistemi ve yıldızların hareketlerini gösteren resimler ve bu   boylarında ya da önemli ticaret yollarının kenarlarında yapılmıştır. Ribatlar, kalın duvarlarla
                                         karekodu cihazınızla   resimlerin orta kısmında dünyanın üzerinde iklim bölgeleri, nehirler, dağlar, çöller ve önemli şehir leri   çevrili bir iç avlu ile bu avlunun etrafında bulunan dört eyvan ile odalardan meydana
                                         okutunuz.  gösteren “arz küresi” yer almıştır. İslam dünyasının önemli bilim insanlarından olan el-Kâşî Semerkant   gelmiştir. Ribatların savunma yönünün  güçlendirilmesi için köşelere kuleler inşa edilmiştir.
                                               Rasathanesi’nin yapımını şu şekilde anlatmıştır. “Binanın çevresi, 200 Kâşhân arşını [1 bina arşını   Ribatlar hem mimari hem işlevsel açıdan daha sonra yapılacak kervansarayların da ilk
          Ders İçi Çalışma                     yak. 75,8 cm= 151,6 m] genişliğinde ve yuvarlak formda tasarlanmıştı. Yapı çok uzun olmasın diye   örneklerini oluşturmuştur. Ribatlar; Karahanlılar Dönemi’nden sonra Gazneliler, Büyük
                                               sekstantın (Güneş’in ve yıldızların açısal yüksekliğini ölçmeye yarayan gözlem aleti) bir kısmının içine
                                                                        Selçuklular, Anadolu Selçukluları ve Osmanlılar Döneminde de devam etmiştir.
                                               oyulduğu bir kayanın tepesine dikilecek çünkü buradaki tuğlalar yeterince dayanıklı olmuyor.
                                               Dolayısıyla bir binanın aşırı yüksek olması çatlamalara sebep olabilir. Merâga’daki sekstant    GAZNELİLER
                                         Bulmaca etkinliğine   buradakinden  daha yükseğe yerleştirilmiş  olsa da rasathanenin diğer bölümleri buradaki  kadar
                                         ulaşmak için karekodu   yüksekte değildir. Oradaki, kötü bir düzenlemedir. Burada ise diğer astronomik aletlere de içeride yer
                                         cihazınızla okutunuz.  vermek için rasathanenin tavan yüzeyi bile düz olacak”.  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
                                                                         . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
          Sınıf içinde öğrencilerin                   https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/1414338  KARAHANLILAR
          uygulama yaptığı bölümdür.           1. Metne göre Uluğ Bey hakkında düşüncelerinizi söyleyiniz.  . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
                                                                         . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
                                         Kelimeleri sürükle et-  2. Rasathanenin kayalık bir alana yapılmasının nedenleri neler olabilir? Açıklayınız.
                                         kinliğine ulaşmak için                   BÜYÜK SELÇUKLULAR
                                         karekodu cihazınızla
                                         okutunuz.                       . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
                                                                         . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
                                         64                                                      65
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17