Page 13 - TÜRK İSLAM SANATI TARİHİ 11
P. 13

KİTABIN TANITIMI









            Sıra Sizde

            Öğrencilerden araştırma ve
            sunum yapmalarının istendiği       6. ÜNİTE      karakteristik eserleridir. Özellikle   Lise çağlarında Eşref Üren’in öğrencisi olan Leyla Gamsız   CUMHURİYET DÖNEMİ SANATI
            bölümdür.                                        soyut-figüratif karşıtlığı içinde   (1921-2010) aldığı burs ile Paris’e gitmiştir. Anadolu ve Batı
                                                                           sanatını harmanlayan sanatçının kendine özgü dili, onu
                                                                 ikili-üçlü
                                                             çözümlenen
                                                                    atlar
                                                             ve at başları serileri en dikkat   Türk resim sanatının yenilikçi ressamlarından yapmıştır.
                                                             çekici çalışmalarıdır. Bu eserleri   Leyla Gamsız’ın resmi genel olarak üç bölümde değer-
                                                             daha  sonra “Kuşlar-Güvercinler”,   lendirilebilir. Birincisi 1940-1960 tarihleri arasında Matisse
                                                             “Horozlar” ve “Şezlonglar” üzerine   etkisini kendi birikimi ve yorumuyla sanatına aktardığı dö-
                                                             temalar  olarak  genişlemiştir.  nemdir.  1960-1980 yılları arasını kapsayan ikinci dönem
                                                             Orhan Peker,  Türk resminde   sanatçının lirik soyuta yaklaştığı, leke ve rengi tuvalinde yo-
                                                             lekeci  anlayışın  en  önemli  ğurduğu dönemdir. 1980-2000 yılları sanatçının tuvalinde
                                                             temsilcilerinden biridir. Eserleri   nü resimlerin yanı sıra natürmortların yer aldığı dönemdir.
                                                             arasında  Çayırda,  Kadın  Portresi,   Eserleri arasında Bahar, Enteriyör, Geyikli Çayır, Hendek’te
                                                             Büyük At, Üç Güzel, Balıklar ve   Evler, Tütüncü Kadınlar, Düşünce, Sarı Papatyalar, Köylü Ka-
                                                             Kız, Anadolu’dan, Aşık  Veysel   dınlar, Peyzaj, Bayan Figürlü Peyzaj, Natürmort, Bursa’dan
                                                             (Görsel 6.33) yer almaktadır  (Görsel 6.35) yer almaktadır.  Görsel 6.35: Bursa'dan, Leyla Gamsız, Gazi Üniversitesi Resim ve
                                                                                        Heykel Müzesi, Ankara
                                                             Nedim Günsür  (1924-1994) İlk
                                                             ve orta öğreniminin ardından   SIRA SİZDE
                                                             1942 yılında girdiği Akademinin
                                                             Resim Bölümünden 1948 yılında   Onlar Grubu sanatçılarının yapmış olduğu resim çalışmalarını araştırınız. Araştırma
                                                             Bedri Rahmi Atölyesinden mezun   sonuçlarını bir sunum hâline getiriniz ve sınıfta arkadaşlarınızla paylaşınız. Araştır-
                                                             olmuştur. Aynı yıl Paris’e giderek   ma sonucunda bulduğunuz görselleri sınıf panosunda sergileyiniz.
                                                             çalışmalarda bulunmuş ve 1952
                                                             yılında yurda dönmüştür. Paris
                                                             dönüşü 1955 yılında Zonguldak’a   1950 VE SONRASI TÜRK SANATINDA GÖRÜLEN AKIMLAR
                                            Görsel 6.33: Aşık Veysel, Orhan   öğretmen  olarak  atanmıştır.  Soyut Sanat
                                             Peker, 1970, Resim ve Heykel   Sanatçı  toplumsal  gerçekçi
                                               Müzesi, Ankara  anlayışta ele aldığı madenci yaşamına ait birçok eseri burada gerçekleştirmiştir. Nedim   Türk resim sanatı, 1950’den itibaren Batı’da oluşan yenilikçi akımları takip etmiştir. Ba-
                                                  Günsür’ün sanatında özellikle 1960’lardan sonra dönen ana motif, sanatçının kendi   tı’da soyut sanat Kandinsky’nin 1910’larda yaptığı lirik resimle başlamıştır. Kandinsky
                                                  iklim ve doğasının çeşitlemeleridir. Bu iklim ve doğanın içinde bir bayram yerinde,   soyut sanatı gündelik yaşamın ötesinde görmüş ve doğayı olduğu gibi taklit etme-
                                                  bir trende, bir gecekondu semtinde, suskun bir sokak kahvesi ve meydanında,   yi bırakmıştır. Kandinsky’nin bu arayışları soyut resmin ve soyut sanatın başlangıcı
                                                  kırsal kesimde ve gurbette sağlam bir gözlemle aktarılmış ve yorumlanmış bizim   olarak kabul edilmiştir. Ülkemizde soyut eğilimlerin genel anlamda çizgisel biçim
                                                  insanlarımız mevcuttur. İnce, uzun, yalın ayaklarıyla çalışmaya giden köylüler; lunapark   bozmaları, kübist biçimlendirme yöntemleri ve fovist yaklaşım yönünde olduğu dü-
                                                  alanında dolaşan insanlar, sokak kahveleri, gurbetçiler, madenciler gibi figürler geniş   şünülmektedir. Soyut sanat içinde yer alan ve tek bir soyut anlayış içinde çalışmaları-
                                                  doğa dekorları içerisinde sunulmuştur. Hem Zonguldak hem 1958 sonrası İstanbul   nı sürdüren sanatçımız yok denenecek kadar azdır. Bu nedenle Türk resminde soyut
                                                                           sanatı “geometrik soyutlama” ve “lirik soyutlama” olarak gruplandırabiliriz.
                                                  resimleri minyatür havasındadır. Figürler minyatürlerde olduğu gibi basitleştirilip
                                                  sadeleştirilmiştir. Eserleri arasında Göç, Güreşen Çalılar, Uçurtmalar, Gökyüzü, Tepe   Türk resminde  geometrik soyutlama kübizm etkileri sonucunda
                                                  Mahallesi, Almanya Yolculuğu, Bayram Yeri (Görsel 6.34) yer almaktadır.  gelişmiştir. Batı’da kübist akımın başlaması ile ülkemizde de geomet-
                                                                           rik düzenlemeler ve yaklaşımlar sanatçılarımızın eserlerinde yer al-
                                                                           maya başlamıştır. Sanatçılarımız geometrik soyut çalışmalarında nes-
                                                                           neleri renkle bölerek geometrik renk planları yapmışlardır. 1948’de
                                                                           Devlet Resim Sergisinde birincilik ödülü alan Ferruh Başağa’nın “Aşk”
                                                                           adlı resmi İlk geometrik soyut çalışmadır. Süreç içinde sanatçılar, so-
                                                                           yut sanat içerisinde geleneksel Türk motiflerini de kullanmışlardır. Ha-
                                                                           mit Görele, sembolik nesne ve biçimlerden oluşan düzenlemelerini
                                                                           tuvale aktarmış; Cemal Bingöl figüratif anlayıştan uzak, geometrik bir
                                                                           anlayışı benimsemiştir. Sabri Berkel resimlerinde geleneksel motifler
                                                                           kullanmış, geometrik soyutlamalar yapmıştır. Adnan Turani ve Adnan
                                                                           Çoker geometrik soyut çalışan ressamlarımızdandır. Adnan Çoker’in
                                                                           geometrik biçim düzenlemelerinde Anadolu Selçuklu mimarisinin iz-
                                                                           leri görülmektedir. 1960’lardan sonra Abidin Elderoğlu eski Türk kalig-
                                                                           rafi geleneklerini canlandıran soyut resim çalışmaları yapmıştır. Soyut
                                                                           resim alanında geometrik soyutlama yapan ressamlarımızın arasında
                                                                           Maide Arel (Görsel 6.36) ve Şemsi Arel de yer almaktadır.
                                                                                           Görsel 6.36: Kadın, Maide Arel, Resim ve Heykel
                                            Görsel 6.34: Bayram Yeri, Nedim Günsür, Resim ve Heykel Müzesi, İstanbul  Müzesi, İstanbul
                                            142                                                     143
                                               1. ÜNİTE                                  İSLAMİYET ÖNCESİ ORTA ASYA TÜRK SANATI
                                                    ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME          ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
            Ölçme ve Değerlendirme          Aşağıda verilen açık uçlu soruları cevaplayınız.  13.  Uygur resim sanatında minyatürlü kitaplar önemli bir yere sahiptir. Resimlerle özellikle minyatürlerle desteklen-
                                           1.  Orta Asya ikliminin insan yaşamı üzerinde etkisi nasıl olmuştur?  miş bu kitaplar, Türklerin ilk kitap örneklerindendir. Uygur resim sanatının konularını Buda’nın çeşitli şekillerde
                                                                            tasviri, (ayakta ve oturur vaziyette) çeşitli tanrılar, kötü ruhlar, soylular, bağışçılar, müzisyenler ve çeşitli hayvanlar
                                                                            oluşturmuş; bu figürler realist bir biçimde tasvir edilmiştir. Figürlerin tasvirinde belirli bir kompozisyona sadık
                                           2.  Konargöçer yaşam şekli Orta Asya Türk sanatı üzerinde etkisini nasıl göstermiştir? Örnekler veri-  kalınmış, genellikle mavi ve kırmızı gibi parlak renkler kullanılmıştır.  Resimlerde Uygurlar dolgun ve köşeli yüzlü,
                                            niz.                            badem gözlü, hafif kemerli burunlu şekilde çizilmiştir. Kitap resimlerinde görülen portrecilik anlayışı, kayalıklara
            Öğrencilerin ünite             3.  Uygurlar’ın yerleşik hayata geçme nedenleri nelerdir?  oyularak yapılan tapınakların duvarlarında da görülmüştür. Uygur resim sanatı anlayışı daha sonraki Türk resim
                                                                            sanatının gelişmesinde etkili olmuştur.
                                           4.  Uygurlar’ın yerleşik hayata geçmelerinden sonra toplumsal yaşamda hangi değişiklikler olmuştur?
            boyunca gördükleri             5.  Türklerde hayvan figürü en çok hangi sanat eserlerinde kullanılmıştır?  A) Farklı konuları ele almıştır.
                                                                            Metne göre aşağıdakilerden hangisi Uygur resim sanatının özellikleri arasında yer almaz?
            kazanımların ölçüldüğü ve       Cümlelerde boş bırakılan yerleri uygun sözcüklerle tamamlayınız.  B) Minyatür sanatının ilk örnekleri olarak görülmüştür.
                                                                            C) Resimler çoğunlukla tapınaklardaki mağara duvarlarında ve kitaplarda yer almıştır.
                                                              yurt
                                                 aplike
                                            stupa
                                                         kurgan
                                                    hayvan üslubu
            değerlendirmelerin yapıldığı   6.  Dünyada bilinen en eski halı ………………………………… Kurganı’nda bulunmuştur.  Pazırık  D) Resimler gelişigüzel çizilmiştir.
                                                                            E) Türk resim sanatının gelişmesinde etkili olmuştur.
            bölümdür.                      7.  Orta Asya Türklerinde ölülerin gömüldüğü yapılara ……………………………………. denir.  14. Aşağıda verilen eşleştirmelerden hangisi doğrudur?
                                                                            A) Balbal-Uygurlar

                                           8.  Kumaş üzerine başka bir kumaş veya derinin kesilip yapıştırılmasıyla oluşturulan……………………… süsleme
                                            tekniği Orta Asya Türklerinde yaygındır.  B) Bilge Kağan Anıtı-İskitler
                                           9.  Kubbeli olarak yapılan ………………………………………Uygur sanatının önemli mimari yapılarındandır.    C)  Kül Tigin Anıtı-Hunlar
                                           10. Orta Asya Türklerinde hayvan mücadelelerinin sıklıkla süsleme unsuru olarak kullanılması . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .   D) Orhun Anıtları-Göktürkler
                                            . . . . . . . . . . . . . . . . adı verilen tarzın ortaya çıkmasına neden olmuştur.
                                                                            E) Pazırık Halısı-Uygurlar
                                            Aşağıda verilen çoktan seçmeli soruları cevaplayınız.   15. Hunlara ait ölüm, defin konuları ile ilgili inançlar ve kurgan inşası onların atalarından kalma geleneklerdendir.
                                                                            Hunlarda asil soydan biri öldüğü zaman ölü, belli bir müddet çadırda bekletilmiş sonra mumyalama işlemine
                                           11.  Aşağıda verilen ifadelerden hangisi doğrudur?  alınmıştır. Ölünün bekletilmesinde hem dinî inançlar hem de kurgan yapımının uzun sürmesi etkili olmuştur.
                                            A) Göktürkler tanrıları için çok sayıda tapınak inşa etmişlerdir.  Cenaze törenindeki işlemler, ölen kişinin öteki dünyada da bu dünyadakine benzer hayat yaşayacağına inanıldı-
                                            B) Hunlar Anadolu’yu hâkimiyetleri altına almışlardır.    ğını göstermektedir. Çoğu zaman kurganların kalıcı bir ev gibi tasarlanması; ölüye ait eşyaların, atın ve silahların
                                                                            kurgan içine bırakılması bu inancın yansımasıdır.
                                            C) İskitler yerleşik hayatı benimsemişlerdir.   Metne göre kurganların yapılış amacı aşağıdakilerden hangisidir?
                                            D) Pazırık Halısı’nın dokunmasında “Türk düğümü” tekniği kullanılmıştır.  A) Atalar kültü ve dinî yaşam
                                            E) Uygurlar’da çadır mimarisi gelişmiştir.
                                                                            B) Diğer uygarlıkların etkisi
                                            I.  Uygur Devleti’nde sanat Manihaizm ve Budizm dinlerinin etkisiyle gelişim göstermiştir.  C) Ölen kişinin yerinin belli olması
                                            II.  Stupalar Uygur mimarisindeki  kubbeli tapınaklardandır.  D) Ölen kişiyi sevdiklerinden ayrı bırakmama düşüncesi
                                            III.  Uygur heykel sanatının temeli Hunlara dayanmaktadır.  E) Yaşanılan bölgede bulunan malzemelerin kullanılma zorunluluğu
                                            IV.  Kültigin anıtı Uygurlar döneminde yapılmıştır.  16. Aşağıdakilerden hangisi Uygurlar ile ilgili özelliklerden değildir?
                                            V.  Uygurlar Türk minyatür sanatının en eski örneklerini vermişlerdir.  A) Farklı dinlere inanmışlardır.
                                           12. Yukarıda verilen bilgilerden  hangisi/hangileri Uygur sanatının özelliklerindendir?  B) Hun ve Göktürklerle aynı inanca sahiplerdir.
                                            A) I                            C) Minyatür sanatı gelişmiştir.
                                            B) II-III                       D) Tapınakların duvarlarına dinî resimler yapmışlardır.
                                            C) III-V                        E) Yerleşik hayatı benimsemişlerdir.  Ek sorulara
                                                                                                ulaşmak için
                                            D) IV-V                                             cihazınızla
                                                                                                karekodu
                                            E)  I-II-V                                          okutunuz.
                                           28                                                       29
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18