Page 18 - TÜRK İSLAM SANATI 11
P. 18

1. ÜNİTE



                        İslam sanatçıları tevhit inancı gereği beka (ölmezlik, sonsuzluk) ve yücelik ifadesini ortaya
                     çıkarmak için yaptıkları estetik tasarımlarda içerik yönünden farklı anlatım biçimleri dene-
                     mişlerdir. Sanatçılar sonsuz desen olarak soyutlamayı kullanırlarken daha büyük tasarımlar
                     meydana getirmek içinse birleşen çok sayıda figür ve birim için modüler yapıyı  (parçaların
                     birleşmesi)  kullanmayı  tercih  etmişlerdir.  Birbirini  takip  eden  kombinasyonlar  İslam
                     sanatçılarının  kullandığı  bir  başka  anlatım  yöntemlerindendir.  Birçok  birim  veya  figürün
                     meydana getirdiği kombinasyonlar, izleyicinin dikkatini bir noktadan diğer bir noktaya çeke-
                     cek şekilde tasarlanan kompozisyona sahiptir. İslam sanatında,  sanat eserine sonsuzluk hissi
                     vermek için kullanılan yöntem tekrardır. Tekrar yönteminde aynı kombinas- yonların birbirine
                     eklenmesiyle sonsuzluk hissi verilmektedir. Bu kompozisyonlarda dinamizm ve karmaşıklık
                     birbirini takip etmektedir (Görsel 1.2).



























                                               Görsel 1.2: E refoğlu Camii çinileri, Bey ehir

                        İslam  sanatının  oluşumunda  bir  diğer  etken  ise  Müslümanların  kutsal  kitabı  olan
                     Kur’an’dır. Kur’an belli bir sanat şekli takdim etmez. Bütün sosyal konularda olduğu gibi o,
                     işi maksada ve amaçlanan hedeflere bağlar. Kur’an’ı Kerim’in 64. suresi olan Tegâbün suresi
                     3. ayetin mealinde Allah’ın yaratma sanatı ile ilgili olarak “Gökleri ve yeri yüce bir hikmete
                     göre yaratmıştır. Size şekil vermiş ve şeklinizi en güzel biçimde yaratmıştır; dönüş O’nadır.”
                     denmektedir. Yine Tîn suresi 4. ayette “Biz, gerçekten insanı en güzel bir biçimde yarattık.”
                     denilmiştir.
                        Hazreti Muhammed’in sözleri olan hadisler İslam sanatının ve sanat anlayışının çerçeve-
                     sini  çizmektedir:  “Allah  güzeldir,  güzeli  sever.”  Bu  anlayış  içerisindeki  sanat;  kendisine
                     tevhit inancını esas almış ve onun etrafında gelişmiştir.




                                                 DÜ ÜNÜNÜZ-TARTI INIZ

                     Din ve inanç her dönemde sanat eserlerinin biçimlenmesinde en etkin faktör olmu tur.
                     “Hristiyanlık devlet dini olmasaydı İmparator I. Justinianos (Jüstinyen), Ayasofya (532-537)
                                      gibi görkemli bir eseri bize miras bırakabilir miydi?” ,
                      “Kanuni Sultan Süleyman padi ah olmasaydı Süleymaniye yapılabilir miydi?” sorularının
                                 cevapları üzerine dü üncelerinizi arkada larınızla payla ınız.








                                                           15
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23