Page 22 - TÜRK İSLAM SANATI 11
P. 22

1. ÜNİTE



                        Medrese:  İslam’ın  ilk  yıllarında  eğitim  ve  öğretim  işleri  camilerde  yürütülmüştür.
                     Halife Me’mun Dönemi’nde (813-833) Bağdat’ta Darü-l Hikme ve Beytü-l Hikme (Hikmet
                     ve ilim evi) kurulmuş ve burada Yunanca eserler Arapçaya çevrilmiştir.
                        Türk ve İslam kültüründe  medreseler, eğitim ve öğretim amacıyla ilk kez Karahanlılar
                     ve Gazneliler Dönemi’nde yapılmıştır. Büyük Selçuklular Dönemi’nde medreselere devlet
                     memuru yetiştirilmesi amacıyla büyük önem verilmiştir. Medreseler daha sonraki dönem-
                     lerde  de  gelişimini  sürdürmüş  eğitim  müesseseleridir.  Selçuklu  Veziri  Nizâmülmülk
                     tarafından yaptırılan Bağdat Nizamiye Medreseleri dönemin en ünlü ve gelişmiş eğitim
                     kurumları olmuştur.



                                             1.2.2. İslam’ın Tasvire Bakışı


                        Arapça  “savara”  sözcüğünden  türemiş  olan  tasvir,  tabiatta  mevcut  veya  hayal  ürünü
                     herhangi  bir  nesnenin  resminin  veya  heykelinin  yapılmasıdır.  Kur’an-ı  Kerim’de  tasvir
                     yasağı ile ilgili olarak herhangi bir yasaklayıcı hüküm bulunmamaktadır. Tasvir yasağını
                     savunanlar  Hz.  Muhammed’in  İslamiyet’in  ilk  yıllarındaki  uygulamalarını  kendilerine
                     dayanak olarak göstermişlerdir.
                        İslam düşüncesinde ağaçların, çiçeklerin, nehirlerin, dağların hatta hayvanların resim-
                     lerinin yapılmasında bir sakınca görülmemiştir. İslam’daki bu düşünce belli dönemlerde
                     insan  resimlerinin  yapılmasına  engel  olmuşsa  da  resimleri  yapılan  nesnelerin,  olayların
                     stilize edilerek soyut biçimlere dönüşmesinde etken olmuştur.
                        Erken İslam Dönemi’ne ait mimari eserlerin, özellikle de dinî olmayan yapıların süsle-
                     melerinde mozaik ve fresklerden meydana getirilmiş resimler ve heykeller bulunmaktadır.
                     Bu örnekler daha ziyade Emevi ve Abbasiler Dönemi’ne ait saraylarda bulunmuştur. Resim
                     ve heykelin ilk olarak kullanıldığı mimari eser 8. yüzyılda Emeviler Dönemi’nde yapılan
                     Meşatta Sarayı’dır. Bu sarayın duvarlarında bitkisel süslemelerin yanı sıra yer yer hayvan
                     figürleri de kullanılmıştır (Görsel 1.4). Buna karşılık dinî sakınca nedeniyle sarayın kıbleye
                     bakan  duvarında  sadece  bitkisel  süslemelere  yer  verilmiştir. Türklerin  İslamiyet’i  kabul
                     etmelerinden sonra minyatür, İslam sanatında resmin yerini almaya başlamış ve özellikle
                     kitap resimlerinde sıklıkla kullanılmıştır.































                                       Görsel 1.4:  Me atta Sarayı duvar süslemeleri , Pergamon Müzesi, Bern



                                                           19
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27