Page 26 - TÜRK İSLAM SANATI 11
P. 26

1. ÜNİTE



                     3.  Eğitim ve kültür hizmeti vermek için kurulanlar: cami, okul, kütüphane vb.
                     4.  Şehircilik ve belediye hizmetleri için kurulanlar: Şehirlerin su, yol, temizlik gibi hizmet-
                        lerinin  yerine  getirilmesi,  sokakların  aydınlatılması,  şehrin  çeşitli  yerlerinde  bahçeler
                        yapılması,  halkın  dinleneceği  parkların  kurulması,  çevre  düzenlemesinin  yapılması,
                        hayvanlar için yuva ve yem parası ayrılması için kurulan vakıflardır.
                     5.  Askerlik ve spor hizmeti olarak kurulanlar: Kale, istihkâm, donanma, top, gemi yapımı,
                        topçu  ocağı, dökümhane, saraçhane, baruthane, kılıçhane, demirhane ve sınır kalelerini
                        bekleyenlere yardım amacıyla kurulan vakıflarıdır.
                        Önemli bir hayır kurumu olan vakıflar 8. yüzyılın ortalarından 19. yüzyılın sonlarına kadar
                     bütün İslam ülkelerinin sosyal, ekonomik ve kültürel hayatında son derece etkili olmuştur.
                     İslam dinini kabul etmelerinden sonra Türklerin ekonomik ve sosyal hayatlarında yüzyıllar
                     boyu etkili bir rol oynamış bulunan vakıf kurumu, sadece fakir ve yoksullara yardım etmek gibi
                     bir çerçevede kalmamıştır. Vakıflar; fikir, kültür, irfan, uygarlık, estetik, sanat ve eğitim öğretim
                     boyutunun yanı sıra; mimarlık, bayındırlık ve şehircilik anlayışı üzerinde de derin izler bırak-
                     mıştır.  Vakıfların  yaptırdığı;  mescit,  hamam,  yol,  köprü,  kervansaray,  hastane  gibi  eserler
                     sunmuş  oldukları  hizmetlerin  yanı  sıra  İslâm  şehirlerine  görünüm,  estetik  ve  işlevsellik
                     kazandırmaları açısından önemlidir.
                        Özellikle Türklere ait şehirlerde vakıf eserleri şehirleşme anlamında önemli derecede rol
                     oynamıştır. Fethedilen yerlerde bulunan şehirlerin imarı ve buraların Türk şehri hâline getiril-
                     mesinde vakıf binalarının önemli katkıları olmuştur. Fethedilen şehirlerde yapılan cami ve diğer
                     vakıf eserleri bu şehirlere Türk ve İslâm kimliğinin kazandırılmasında etkili olmuştur. Camiler
                     şehirlerin odak noktasında yapılmış birer idare merkezleridir. Camilerin bağlı oldukları vakıf-
                     ların masrafları, gelir giderleri, görevli maaşları düzenli olarak tutulmuş ve bu sayede vakıf
                     eserlerinin uzun zaman kullanılması sağlanmıştır. Vakıflar, Anadolu Selçukluları Dönemi’nde
                     özellikle Anadolu’da  büyük  gelişme  göstermiştir.  Hemen  hemen  bütün  şehirlerde  vakıflar
                     kurulmuş, kurulan bu vakıflar aracılığı ile Amasya, Sivas, Kayseri gibi şehirlerde büyük hasta-
                     neler açılmıştır (Görsel 1.7).




























                                           Görsel 1.7: Anadolu Selçuklu Sultanı II.Kılıçarslan’ın kızı
                                           Gevher Nesibe’nin  Kayseri’de yaptırdığı hastaneyi ziyaret
                                                    edi ini gösteren minyatür.
                        Vakıflar aracılığı ile yapılan bayındırlık faaliyetleri sonucunda sanat ve mimaride büyük
                     gelişmeler olmuş. Bu gelişmeler sonunda vakıflarda mimar, usta, tezyinatçı gibi sanatçılar
                     istihdam edilmiştir. Vakıfların düzenli ve hızlı büyümesi sonucunda Selçuklularda “Evkaf
                     Nezareti-Vakıflar  Bakanlığı”  kurulmuştur.  Selçuklulardan  sonra  Osmanlı  Dönemi’nde  de
                     vakıflar aracılığı ile imar faaliyetleri devam etmiş, vakıf sistemi her alanda uygulanmış ve bu


                                                           23
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31