Page 28 - TÜRK İSLAM SANATI 11
P. 28

1. ÜNİTE






                                                       ÜNİTE ÖZETİ

                    İnsanlık  tarihi  ile  e değer  olan  sanat;  insanların  ihtiyaç ve anlayı ına göre biçimlendirmi , anlamlan-
                 gördükleri, i ittikleri, his ve tasavvur ettikleri olayları  dırmı  ve bugünkü muhte em sanat eserlerini olu -
                 ve güzellikleri, insanlarda estetik bir heyecan  turmu tur.
                 uyandıracak tarzda ifade etmesidir.             Suriye, Filistin ve Mısır İslam topraklarına katılan
                    Sanat eseri toplumun inanç, kültür, ya ayı  ve  ilk yerlerdir. Burada uzun zamandır hâkim olan Roma
                 yönetim biçimleri gibi birçok özelliğinden etkilen-  ve Bizans uygarlıkları aracılığı ile Helenistik Dönem
                 mi tir. Sanat eserinin özelliği tek ve evrensel olmasıdır. sanatı ile kar ıla ılmı  ve bu dönemde resimli fen
                    İslam dininin ortaya çıkması ile olu an İslam sanatı-  bilimleri kitapları Arapça’ya çevrilmi tir. Tercüme edilen
                 nın temelini tevhit inancı, Kur’an-ı Kerim’deki ayetler,  kitaplarda bulunan resimler, İslam resim sanatında
                 peygamber sözü olan hadisler, fethedilen ülkelerin  önemli yer tutan minyatür sanatının geli mesinde
                 kültür ve sanatı ile çevre kültürler olu turmaktadır.   etkili olmu tur.
                    Fetihler sonucunda Müslümanlar deği ik kültür-     Müslümanların sayısının hızla artması camilerin
                 lerle kar ıla mı lardır. Mısır, Suriye, Filistin’de Roma ve  büyük yapılmasını sağlamı , cuma ve bayram namaz-
                 Bizans; İran ve Irak’ta Mezopotamya ve Sasani; Orta  larının kılınabilmesi için ulu camilerin yapılmasına
                 Asya’da da Türk kültürü kar ıla ılan kültürlerdendir.  gerek duyulmu tur.
                 Kar ıla ılan bu kültür ve uygarlıkların zengin kültürel     Vakı arı te vik etmesinden dolayı İslam medeni-
                 mirasları,  İslam sanat  ve kültür anlayı ının geli -  yeti bir “vakıf medeniyeti” olarak da adlandırılmı tır.
                 mesinde kendi sanatsal ve kültürel kimliklerini koru-  Vakı ar İslam  ehirlerinin olu masında çok etkili
                 yarak etkin olmu lardır. İslam sanatı eski uygar-  olmu lardır. Bimarhane, darü  ifa, okul, köprü, kale
                 lıkların miraslarını devralmı , onları korumu , kendi gibi yapıların çoğu vakı ar aracılığı ile yapılmı tır.

                                                         NOTLAR
                 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
                 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
                 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
                 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
                 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
                 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
                 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
                 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
                 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
                 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
                 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
                 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
                 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
                 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
                 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
                 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
                 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
                 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
                 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
                 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
                 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
                 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
                 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
                 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
                 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
                   . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
                       . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .





                                                           25
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33