Page 29 - TÜRK İSLAM SANATI 11
P. 29
İslam Sanatına Giriş
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Verilen metni okuduktan sonra soruları metne göre cevaplayınız.
Minyatürde figürler adeta rüyanın dondurulmuş şeklidir. İnsanların ne düşündüklerini,
sevinçli mi yoksa üzüntülü mü olduklarını çoğu zaman yüz ifadelerinden anlamak mümkün
değildir. Zafer alaylarını, eğlenceleri, aşıkları ve kır hayatını tasvir eden minyatürlerde figür-
lerin yüzlerinde bile bir sevinç ifadesi görülmez. Dünya hayatının geçici ve boş olması keyfiyeti,
kendisini bu resimlerde bile göstermektedir.
1. Yukarıda verilen metinde İslam sanatının hangi özelliklerinden bahsedilmiştir?
Belirtiniz.
2. Verilen metne göre anlatılan sanatın özellikleri nelerdir? Söyleyiniz.
3. Verilen metne göre minyatürün hangi özelliklerinden bahsedilmiştir? Belirtiniz.
Verilen metni okuduktan sonra soruları metne göre cevaplayınız.
“Müslümanlar hem Allah’a duydukları his ve heyecanları dile getirmek hem de ibadetlerinin
ruhani bir atmosferde daha feyizli olmasını sağlamak için mabetlerini soyut nakışlarla tezyin etmek
yoluna gitmişlerdir. Bu süslemeler duvar veya sıva üzerine yapılan mimari tezyinat olabildiği gibi
yazılar da olabilmektedir. Zamanla bu yazılar sanat hâline gelmiş ve neticede başka hiçbir din ve
medeniyette görmediğimiz ihtişamda bir yazı sanatı ortaya çıkmıştır.”
4. Metne göre figürlü resim yapmaktan kaçınmak hangi sanat dalının gelişmesine
zemin hazırlamıştır?
5. Müslümanların, mabetlerini soyut nakışlarla süslemelerinin nedenleri nelerdir?
Bu ünitede edindiğiniz bilgileri kullanarak a ağıdaki soruları cevaplayınız.
6. İslam dininin yardım anlayışı hangi kurumların gelişmesine katkı sağlamıştır?
7. Vakıfların kuruluş amaçlarını belirten aşağıdaki metni okuduktan sonra boş bırakılan
cümleyi tamamlayınız.
Vakıfların kuruluş amacında; insanlığa karşı şahsi ve vicdani sorumluluk hissi, iyilik, şefkat,
yardımlaşma, dayanışma duygusu vb. değerler ve bu değerleri kendisine ilke edinmiş kişinin
hür iradesi yatmaktadır. Bu duyguları paylaşan insanlar tarafından kurulan vakıflar çeşitli
alanlarda hizmetler vermişlerdir. Bu hizmet alanları . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ..
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
26