Page 29 - TÜRK İSLAM SANATI 11
P. 29

İslam Sanatına Giriş






                                            ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME






                                  Verilen metni okuduktan sonra soruları metne göre cevaplayınız.


                        Minyatürde  figürler  adeta  rüyanın  dondurulmuş  şeklidir.  İnsanların  ne  düşündüklerini,
                     sevinçli mi yoksa üzüntülü mü olduklarını çoğu zaman yüz ifadelerinden anlamak mümkün
                     değildir. Zafer alaylarını, eğlenceleri, aşıkları ve kır hayatını tasvir eden minyatürlerde figür-
                     lerin yüzlerinde bile bir sevinç ifadesi görülmez. Dünya hayatının geçici ve boş olması keyfiyeti,
                     kendisini bu resimlerde bile göstermektedir.
                     1.  Yukarıda  verilen  metinde  İslam  sanatının  hangi  özelliklerinden  bahsedilmiştir?
                        Belirtiniz.
                     2.  Verilen metne göre anlatılan sanatın özellikleri nelerdir? Söyleyiniz.

                     3.  Verilen metne göre minyatürün hangi özelliklerinden bahsedilmiştir? Belirtiniz.



                                  Verilen metni okuduktan sonra soruları metne göre cevaplayınız.


                         “Müslümanlar hem Allah’a duydukları his ve heyecanları dile getirmek hem de ibadetlerinin
                     ruhani bir atmosferde daha feyizli olmasını sağlamak için mabetlerini soyut nakışlarla tezyin etmek
                     yoluna gitmişlerdir. Bu süslemeler duvar veya sıva üzerine yapılan mimari tezyinat olabildiği gibi
                     yazılar da olabilmektedir. Zamanla bu yazılar sanat hâline gelmiş ve neticede başka hiçbir din ve
                     medeniyette görmediğimiz ihtişamda bir yazı sanatı ortaya çıkmıştır.”

                     4.  Metne göre figürlü resim yapmaktan kaçınmak hangi sanat dalının gelişmesine
                        zemin hazırlamıştır?
                     5.  Müslümanların, mabetlerini soyut nakışlarla süslemelerinin nedenleri nelerdir?



                              Bu ünitede edindiğiniz bilgileri kullanarak a ağıdaki soruları cevaplayınız.



                     6.  İslam dininin yardım anlayışı hangi kurumların gelişmesine katkı sağlamıştır?
                     7.  Vakıfların kuruluş amaçlarını belirten aşağıdaki metni okuduktan sonra boş bırakılan
                        cümleyi tamamlayınız.
                        Vakıfların kuruluş amacında; insanlığa karşı şahsi ve vicdani sorumluluk hissi, iyilik, şefkat,
                     yardımlaşma, dayanışma duygusu vb. değerler ve bu değerleri kendisine ilke edinmiş kişinin
                     hür iradesi yatmaktadır. Bu duyguları paylaşan insanlar tarafından kurulan vakıflar çeşitli
                     alanlarda hizmetler vermişlerdir. Bu hizmet alanları . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ..
                     . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
                     . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
                     . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
                     . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
                     . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
                     . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
                     . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .


                                                           26
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34