Page 34 - TÜRK İSLAM SANATI TARİHİ 11
P. 34

2. ÜNİTE
                                 2.  İSLAM SANATININ OLUŞUMU VE ERKEN İSLAM SANATI

                                 ÜNİTEYE BAŞLARKEN
                                 1. İslam sanat eserlerinden hangilerini biliyorsunuz? Söyleyiniz.
                                 2. Çevrenizde İslam sanatı örneklerinden hangileri bulunmaktadır? Örnekler veriniz.



                                 2.1. İSLAM SANATININ OLUŞUMUNA ETKİ EDEN FAKTÖRLER
                                 a.  İslam Dini ve Sanat

                                 Hz. Muhammed’e peygamberliğin gelmesi ile ortaya çıkan İslam dinî, kendine
                                 has özelliklere sahip, çok kültürlü bir anlayışın ürünü olan İslam sanatının ortaya
                                 çıkmasını sağlamıştır. Ortaya çıkan bu sanat anlayışının temelini tevhit (Allah’ın
                                 birliği ve tekliği) ve tenzih (kusur ve ayıplardan uzak olmak) anlayışı, ayetler, hadisler
                                 (Hz. Muhammed’in sözleri) ile ibadet şekillerinden cuma ve bayram namazları
                                 oluşturmaktadır.
                                 Tevhit inancının bir sonucu olarak İslam sanatında engin bir uyum ve kusursuz
                                 bir ahenk ortaya çıkmış; Müslüman sanatçılar motif, desen ve kompozisyonlarında
                                 dünyalık geçici değerlerden vazgeçmiş; sanatı Allah’a ulaşma aracı olarak
                                 kullanmışlardır.
                                 İslam inancına göre Allah mutlak şekilde “gayb”dır (akıl ve duyu organları yoluyla
                                 hakkında bilgi edinilemeyen varlık alanı). Bu nedenle Allah’ın benzetme yoluyla be-
                                 timlenmesi mümkün değildir. İslamiyet’e göre Allah’ın insan idrakinin (algılamak)
                                 üzerinde oluşu ve benzerinin olmayışı İslam sanatının ve sanatçılarının soyuta yö-
                                 nelmesinin temel nedenidir. Bu nedenle sanatçılar sembol ve işaretler ile nesnel
                                 olmayan çalışmalar yapmış, bu çalışmaları çoğunlukla mimaride uygulamışlardır.
                                 Sanatçılar insan ve hayvan figürü yapmaktan kaçınmış; minyatür, tezhip ve hat
                                 sanatı gibi soyut sanat dallarına yönelmişlerdir. Müslüman sanatçılar çalışmala-
                                                                               rında Allah’ın beka (son-
                                                                               suzluk, ölmezlik) ve yü-
                                                                               celiğini ortaya çıkarmak
                                                                               için farklı anlatım yön-
                                                                               temleri  kullanmışlardır.
                                                                               Bu uygulamalar arasın-
                                                                               da soyutlama, modüler
                                                                               yapı, birbirini takip eden
                                                                               kombinasyonlar, tekrar,
                                                                               dinamizm ve sonsuzluk
                                                                               bulunmaktadır. Sanatçı-
                                                                               lar, çalışmalarında bitki-
                                                                               sel motif ve geometriyi
                                                                               sıkça kullanmış; geometri
                                                                               ilkesi ile nesnelerin çizim
                                                                               ve tasvirlerinde ahenk ve
                                                                               ritim sağlama arayışında
                                                                               olmuşlardır. İslam sana-
                                                                               tında geometri ile yapılan
                                                                               süslemelerde  sonluluk
                                                                               içinde sonsuzluk bile gör-
                                                                               sel hâle getirilerek ifade
                Görsel 2.1 : Geometrik şekillerle sonsuzluk ilkesinin verilişi, Süleymaniye Camii, İstanbul    edilmiş tir (Görsel 2.1).





          32
   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39