Page 37 - TÜRK İSLAM SANATI 11
P. 37
İslam Sanatının Başlangıç Evresi
Sarayın salon kısmının duvarlarında kral figürleri bulunmaktadır. Bu figürlerin yanlarına
kralların isimleri Arapça ve Yunanca olarak yazılmıştır. Figürlerde Bizans İmparatoru
(Kayser), Vizigot Kralı (Roderik), Sâsâni Kralı (Kisra), Habeş Kralı (Negüs-Necaşi) ve resim-
leri net olmayan Türk ve Çin hakanları bulunmaktadır (Görsel 2.8, 2.9).
Görsel 2.8: Figürlü süslemeler, Görsel 2.9: Figürlü süslemeler,
Kusayr-ı Amra Sarayı, Ürdün Kusayr-ı Amra Sarayı, Ürdün
Emevi saraylarının önemli eserleri arasında yer alan Meşatta Sarayı, 743-749 yılları arasında
Halife II. Velid zamanında yapılmıştır. İki bölümden oluşan saray 144 m uzunluğunda olup kare
bir plana sahiptir. Orta kısmında açık avlusu bulunan saray birbirinden ayrılan iki kısımdan
oluşmaktadır. Yapının köşelerinde çokgen kuleler bulunmaktadır. Giriş kapısı güney cephe
duvarının ortasında yer almakta ve kapı payandalarla desteklenmiş durumdadır. Eserin süsleme-
lerinde zengin taş işçiliği göze çarpmaktadır. Çokgen kuleler ve her iki yanda diğer kulelere kadar
uzanan zengin rölyef bezemeler, yapının en önemli unsurlarıdır. Duvar yüzeyleri zikzaklı bir
şeritle büyük gül bezekleri barındıran üçgenlere ayrılmıştır. Süslemelerde kullanılan filizlerin
arasına ise hayvan ve masalımsı yaratık figürleri yerleştirilmiştir (Görsel 2.10, 2.11). Bu süsleme-
lerde kullanılan rozetler, asma dalları, aslan, kuş, kentaur, sfenks gibi mitolojik yaratıklarda Asur
sanatının etkisi kendini göstermektedir. Sarayın mescit kısmında bulunan duvarında herhangi bir
tasvir örneği bulunmamaktadır. Saraya ait olan kabartmalar günümüzde Almanya’nın Berlin
şehrindeki Pergamon Müzesinde sergilenmektedir.
Görsel 2.10: Masalımsı gürlerin görüldüğü Me atta Görsel 2.11: Me atta Sarayı’nın ta süslemelerine ait detay,
Sarayı ta süslemeleri, Pergamon Müzesi, Berlin Pergamon Müzesi, Berlin
34