Page 40 - TÜRK İSLAM SANATI TARİHİ 11
P. 40

2. ÜNİTE
                                 2.2. İSLAM ŞEHİR YAPILANMASI
                                 İslamiyet’in ortaya çıkışı ve yayılması ile birlikte hâkimiyet altına alınan topraklarda siyasî, askerî,
                                 ekonomik ve kültürel sebeplerle hızlı bir şehirleşme faaliyeti yürütülmüştür. Bunun nedeni;
                                 alınan bölgeyi elde tutmak, bölgeye hükmetmek, askerî ikmal noktaları oluşturmak, vergi
                                 toplamak, ibadetleri toplu yapmak, eğitim ve öğretimi kolaylaştırmaktır.
                                 İslam dininin en önemli ibadeti olan namazın cemaatle kılınma gerekliliği, şehirleşmeyi
                                 hızlandıran ana nedenlerden biridir. Cuma ve bayram namazlarının toplu olarak kılınması
                                 yerleşim yerlerinin çoğalması ve büyümesinde etkili olmuştur. İslamiyet’in şehir hayatını
                                 benimsemesinin en önemli nedeni namazların cami ya da mescitte kılınmasıdır. “Cami” ve
                                 “cuma” sözcükleri Arapça “cemea” fiilinden türemiştir. Cami “toplayan”, cuma ise “toplanma”
                                 anlamına gelmektedir. Cuma ve bayram namazlarının cemaatle kılınmasının emrolunması
                                 bu namazların daha bü yük camilerde kılınması mecburiyetini de beraberinde getirmiştir. Bu
                                 amaçla şehirlerin merkezinde yer alan büyük camiler yapılmış, cuma ve bayram namazları ilk
                                 dönemlerde sadece bu camilerde kılınmıştır. İslam dünyasında bu anlayış, Hz. Muhammed
                                 zamanında başlamış; Dört Halife ve Emeviler Dönemi’yle birlikte tüm İslam devletlerinde
                                 devam etmiştir. Bu anlayış zaman içinde şehirlerin büyümesi, seyahat mesafesinin uzaması
                                 gibi nedenlerden dolayı değişmiş; cuma ve bayram namazları birkaç camide kılınmıştır. Buna
                                 karşılık İslam dünyasında şehirlerin merkezini oluşturan ulu camiler her zaman özelliğini
                                 korumuş ve bu camiler halk arasında “büyük camii, selatin camisi veya ulu camii” isimleri ile
                                 anılmıştır.
                                 Şehirlerin merkezini oluşturan camilerin etrafına zaman içerisinde çarşı, mektep, hamam,
                                 kütüphane ve çeşme gibi yapılar; sivil konutlar ve ticari yapılar eklenmiştir.  Şehri oluşturan
                                 cadde ve sokaklar camilere doğru tasarlanmıştır. Cadde ve sokaklar genellikle dar olarak
                                 yapılmış, kenarları ise avlu duvarlarıyla belirtilmiştir.
                                 Bağdat ve Samarra, Abbasiler Dönemi’nde belirli plan özelliği ile kurulmuştur. Abbasiler
                                 Dönemi’nde Halife Mansur tarafından 762 yılında inşa edilen Bağdat, düzenli olarak tasarlanmış
                                 bir plan sistemine göre yapılmıştır. Yaklaşık 2 km çapında daire biçiminde planlanmış ve iç
                                 içe geçen sur duvarları ile etrafı çevrilmiştir. Bağdat’ta uygulanan dairevi form, surlar, kapı
                                 düzenleri ve ana yol düzenlemeleri eski Mezopotamya şehirlerinde de görülmüştür (Görsel
                                 2.13).





               Şam kapısı                                                               Horosan kapısı


                                                                                        3. Sur
                 Konutlar
                                                                                        2. Sur
                                                                                        1. Sur
                 Meydan
                                                                                        Cami
                    Saray


             Ticarethaneler
                                                                                        Hendek


                    Kûfe                                                                Basra kapısı





                                 Görsel 2.13: Dairevi Bağdat şehri çizimi

          38
   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45