Page 44 - TÜRK İSLAM SANATI 11
P. 44
2. ÜNİTE
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
A ağıda Elhamra Sarayı’na ait görseller verilmi tir. Görselleri inceleyip açıklamayı
okuyarak soruları cevaplayınız.
Endülüs yapılarının duvarlarını, tavanlarını kaplayan geometrik, soyut ve bitkisel süsle-
meler; paralel, simetrik, köşegen, iç içe şeritler hâlinde dolaşan ve sonu olmayan bir doku
arz etmektedir.
Göz, süsleme yüzeyinde bir çizgiye takılır ve sonsuzluk içinde döner dolaşır. İnsan
böylece sonsuz bir bütün içinde olduğunu hisseder. Bu ebedîlik içindeki seyahat, İslam’daki
tevhit ya da Allah düşüncesine paraleldir. İnsana bu mistik doku aynı zamanda ebedî
oluşun, ölümsüzlüğün bir formülü gibi gelir. Allah’ın her yerde ve mekânsız olduğu
görüşünü de açıklar. Her altıgen her desen ve kıvrılıp uzayan her yazı bu anlama hizmet
eder. İslam süsleme sanatı kadere boyun eğmiş bir monotonluk, keskin hatlı matematiksel
bir kesinlik içinde İslam mistisizminin ölümsüz bir şarkısı gibidir.
https://jasstudies.com/Makaleler/959287877_53%C5%9EeybanL%C3%BCtfi-1005-1018.pdf'den düzenlenmiştir.
1. İslam sanatının sonsuzluk anlayışı hangi süsleme çeşitleri kullanılarak verilmeye
çalışılmıştır. Belirtiniz?
2. Metin içinde İslam sanatının temel kaynaklarının hangisinden söz edilmiştir?
3. Allah’ın mekânsız olduğu görüşü hakkında neler söyleyebilirsiniz?
41