Page 44 - TÜRK İSLAM SANATI 11
P. 44

2. ÜNİTE






                                            ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME






                           A ağıda Elhamra Sarayı’na ait görseller verilmi tir. Görselleri inceleyip açıklamayı
                                               okuyarak soruları cevaplayınız.












































                        Endülüs yapılarının duvarlarını, tavanlarını kaplayan geometrik, soyut ve bitkisel süsle-
                     meler; paralel, simetrik, köşegen, iç içe şeritler hâlinde dolaşan ve sonu olmayan bir doku
                     arz etmektedir.
                        Göz,  süsleme  yüzeyinde  bir  çizgiye  takılır  ve  sonsuzluk  içinde  döner  dolaşır.  İnsan
                     böylece sonsuz bir bütün içinde olduğunu hisseder. Bu ebedîlik içindeki seyahat, İslam’daki
                     tevhit  ya  da  Allah  düşüncesine  paraleldir.  İnsana  bu  mistik  doku  aynı  zamanda  ebedî
                     oluşun,  ölümsüzlüğün  bir  formülü  gibi  gelir.  Allah’ın  her  yerde  ve  mekânsız  olduğu
                     görüşünü de açıklar. Her altıgen her desen ve kıvrılıp uzayan her yazı bu anlama hizmet
                     eder. İslam süsleme sanatı kadere boyun eğmiş bir monotonluk, keskin hatlı matematiksel
                     bir kesinlik içinde İslam mistisizminin ölümsüz bir şarkısı gibidir.
                                     https://jasstudies.com/Makaleler/959287877_53%C5%9EeybanL%C3%BCtfi-1005-1018.pdf'den düzenlenmiştir.


                     1.  İslam sanatının sonsuzluk anlayışı hangi süsleme çeşitleri kullanılarak verilmeye
                        çalışılmıştır. Belirtiniz?
                     2.  Metin içinde İslam sanatının temel kaynaklarının hangisinden söz edilmiştir?
                     3.  Allah’ın mekânsız olduğu görüşü hakkında neler söyleyebilirsiniz?




                                                           41
   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49