Page 25 - TÜRK İSLAM SANATI TARİHİ 11
P. 25

İSLAMİYET ÖNCESİ ORTA ASYA TÜRK SANATI


                                                                 GÖRSEL ANALİZİ
            Aşağıda verilenleri metni okuyunuz. 1.16, 1.17 numaralı görselleri inceleyiniz. Soruları
            metne ve görsellere göre cevaplayınız.


            Taş kişi, taş baba ve taş heykel gibi isimlerle anılan balballar; Türk heykel sanatının en
            erken örnekleri olarak kabul edilmektedir. Orta Asya bozkırlarında geniş bir coğrafya-
            da görülen balballar, mezarların üstüne ya da bazı kurganların etrafına dikilmiş olan
            uzunca taşlardır. Ölümden sonra yaşamın devam ettiğine ve ölen insanla geride kalan
            insanlar arasında bir bağ oluştuğuna inanan Türkler, balballar inşa etmiş; bu balbal-
            ların üzerine kazıma ya da kabartma tekniğiyle şekiller çizmişlerdir. Balbalların yapılış
            nedenleri ve temsil ettiği kişilerle ilgili farklı görüşler bulunmaktadır. Bu görüşlere göre
            balballar;
            1. Ölen kişinin hayatta iken öldürdüğü düşmanları,
            2. Ölen kişinin cenaze törenine katılan önemli kişileri,
            3. Törene katılan devlet yöneticilerini temsil etmektedir.



























            Görsel 1.16: Erkek balbal, Açık Hava Müzesi, Kırgızistan       Görsel 1.17: Kadın balbal, Borovea Ulusal Parkı,
                                                                      Kazakistan



            1. Balbalların yapılışı hakkında farklı görüşlerin ortaya çıkma nedenleri neler olabilir?
            2. Balbalların görünümleri hakkında neler söyleyebilirsiniz?
            3. Balbalların ellerindeki kâselerin ne anlama gelebileceği hakkında düşüncelerinizi açık-
               layınız.




            Resim yapmaya önem veren  Göktürkler, genellikle kurganların mezar odalarına girişi
            sağlayan koridorların sağ ve sol kısımlarına fresk, avlanma sahnelerinin tasvir edildiği
            kaya yüzeylerine ise kaya resimleri yapmışlardır. Göktürk resimlerinin konularını genel-
            likle av sahneleri, dinî merasimler, törenler ve savaş sahneleri oluşturmaktadır. Shoroon
            Bungabar I ve Shoroon Bungabar II (Mayhan Uul Bey) kurganlarında anıt mezara giriş
            koridorlarının sağ ve solunda bulunan freskler, Göktürk resim sanatı açısından önemli-
            dir. Moğolistan’ın çeşitli bölgelerinde bulunan kaya resimlerinde ise süvarilerin mızrak
            ucundaki bayrak ve püskülleri, sadak ve yayları ayrıntılı olarak tasvir edilmiştir.




                                                                                                    23
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30