Page 102 - ÜÇ BOYUTLU SANAT ATÖLYE 11
P. 102

RÖLYEF









                                    MEHMET SADİ ÇALIK (1917-1979)
                1917 yılında Girit Kandiye’de dünyaya gelen sanatçı (Görsel 3.17) daha
              ilkokul çağında resme olan yatkınlığını belli etmiş. İzmir Erkek Lisesine başladığı
              dönemde Abidin Elderoğlu’nun etkisiyle tamamen plastik sanatlara yönelmişti.
              Liseden sonra Güzel Sanatlar Akademisinin Heykel Bölümüne yazılmış ve
              Hitler Almanya’sından kaçan Rudolf Belling’in atölyesinde, akademinin kısıtlı
              imkânlarına rağmen doğayı inceleyerek bir biçim olarak görebilme bilgisi ve
              teknik beceriler öğrenmiştir. Bu arada çağdaş sanat akımlarına duyduğu ilgi
              nedeniyle (1950-1951 yılları arasında) Paris’te çalışmıştır. Paris’ten döndükten
              sonra serbest çalışan sanatçı, 1959 yılında mezun olduğu Devlet Güzel Sanatlar
              Akademisi Heykel Bölümünde öğretim üyesi, 1971 yılında ise ise aynı okulda
              profesör olmuştur.
                1952 yılında Paris’ten dönen sanatçı yine Paris’te tanıştığı yakın dostu İlhan   Görsel 3.17: M. Sadi Çalık
              Koman ve Zühtü Müridoğlu  ile Anıtkabir’in  yapımı için ekip çalışmalarına  başladı. 1953 yılında  Hürriyet
              gazetesinin düzenlediği Atatürk Anıtı yarışmasında birincilik ödülü, Londra İnstitute of Contemporary Arts’ın
              açtığı Uluslararası Meçhul Mahkum Yarışması’nda da 3. Ödül A grubunda; Alaxander Calder (Alaksındır Kaldır),
              Lippold (Lipold), Max Bill (Meks Bil), Adam (Edım)ve Lynn Chadwick (Lin Çedvik) gibi ünlü isimlerin yanında
              ödül aldı. 1955-1959 yılları arasında İlhan Koman ve Sadi Öziş ile birlikte Türkiye’nin ilk design atölyesi olan
              Karametal  demir  atölyesinde  mobilya tasarımları  yaptı. Daha  sonra İlhan  Koman’ın  yurt dışına  gitmesiyle
              DGSA’da öğretim görevi üstlendi. Doğuya yapmış olduğu geziler sırasında Ermeni ve Selçuklu eserlerinden çok
              etkilenmiştir. 1960 İzmir Fuarı’nda 27 Mayıs Devrimi Anıtı’nı, 1969’da ODTÜ üçlü amfi binası için soyut heykelini
              gerçekleştirdi. Bulunduğu mekân ile ilişkisi, oran ve ışık açısından mükemmeli yakalayan bu çalışma büyük
              ilgi uyandırdı. Vakko Genel Müdürlüğü havuzu için ‘‘Soyut Plastik’’ adlı çalışma, ODTÜ’de yer alan ‘‘Atatürk
              Anıtı’’(Görsel 3.18), İstanbul Ticaret Odası, Ankara Kızılay Binası, İzmir Kordon Yapı Kredi Bankası (Görsel 3.19),
              Lizbon Büyükelçilik Binası Rölyefleri, İzmir Kültür Parkı Heykelleri, Erzincan, Batman ve İzmit SEKA işletmelerine
              yaptığı Atatürk Anıtları çalışmalarından bazılarıdır. Bunların yanı sıra birçok kişisel çalışmaya imza atan devlet
              sanatçısı ödüllü bu büyük usta, 24 Aralık 1979’da İzmir’de ani bir kalp krizi sonucu yaşamını yitirmiştir.
                Milliyet Sanat Dergisi Ocak 1974’te Mustafa Önes ile yaptığı bir söyleşide; heykel, anıt ve sanat anlayışı
              hakkında şunları söylemiştir. ‘‘Sanatçı bir akım etkisinde çalışmaz, bir akım yaratmaya çalışır. Yirminci yüzyılın
              başlaması ile sanatçı sanatın öz problemlerini yeniden elden geçirmeye başlamış, sanatın her olanağını yeniden
              denemeye kalkmıştır. Bu yüzden başlangıçta (Kübizm, Fovizm, Fütürizm, Konstruktüvizm gibi) akımlar giderek
              çoğalmış, hatta sanatın karşısına çıkan düşüncelere sahip olmuştur. Günümüzde çeşitli akımlar, biri öbürünün
              karşıtı olarak meydana gelmiştir. Bu çatışmalar günümüzün güzel tarafıdır. Bir taraftan güdümlü sosyal sanat
              akımı zoraki bir şekilde sürdürülürken diğer taraftan psikanaliz yolu ile Sürrealist Akım meydana gelmiş, bence
              sanat düşüncesi yerine metafizik etkilerle sanat yapılmıştır.’’
                                "Okuma parçalarındaki metinler yazıldığı dönemin imla ve noktalamasına uygun olarak verilmiştir."
























               Görsel 3.18: Atatürk Anıtı, ODTÜ                           Görsel 3.19: Yapı Kredi Bankası, İzmir





                                                                                                         99
   97   98   99   100   101   102   103   104   105   106   107