Page 113 - ÜÇ BOYUTLU SANAT ATÖLYE 11
P. 113

3. Ünite





               11.3.3.      Dünyada ve Türkiye’de Rölyef


                                                  ‘‘Sanat uygarlığın imzasıdır.’’
                                                                                                                            Bernard Shaw
                  Tarihsel Gelişimi İçinde Dünyada ve Türkiye’de Rölyef

                  Rölyefler,  medeniyetlerin  kültürel  ge-
               lişim zenginliğinin en güzel ifade şekille-
               rindendir. Tarihsel süreç içerisinde, gelmiş
               geçmiş birçok uygarlık, rölyefi mimarinin
               bir unsuru olarak yaygın biçimde kullan-
               mıştır. Rölyef sanatı, döneminin toplumsal
               ve  kültürel  yapısı  hakkında  fikir  verirken
               tarihe de tanıklık eder. Kullanılan her rölyef
               kültürlerin kimliğini ve birikimini yansıtır.
               Eski  uygarlıklar  rölyefi  tarihî  bir  olayı,  dinî
               bir  konuyu,  yaşam  biçimini  ve  kültürünü
               yansıtmak ya da yapıları süsleme amacıyla
               kullanmışlardır.
                  Uygarlıklar  tarafından  geride  bırakılmış
               en eski rölyef örnekleri alçak kabartma tü-
               ründedir. Sümerlerle başlayan gelenek, Hi-
               titler, Asurlar ve hatta Persler tarafından da     Görsel 3.42: Abu Simbel Tapınağı, II. Ramses Antik Mısır MÖ 1290-1279
               devam ettirilmiştir. Mısırlılarda ise iç mekân-
               lar da dahil olmak üzere yapıların her yerinde kabartmalara rastlamak mümkündür (tapınaklar, sunaklar, mezar
               odaları, dikilitaşlar vb.). Bu kabartmalarda yer alan figürlerde frontal duruş hâkimdir. Beden ve baş profilden (yan-
               dan) görülürken omuz ve gözler önden görünüyormuş biçimde betimlenir (Görsel 3.42).
                  Antik Yunan kabartmalarında, figürde gerçekçi anatomik arayışlara girildiği görülür (Görsel 3.43).  Roma’da bu
               arayış mükemmelliyetçilik seviyesine ulaşmıştır. Tarihî olay ve hikâyelerin yanı sıra meydan savaşlarını gösteren
               kabartmalar yapılmış ve hatta ilk kez kral at üzerinde tasvir edilmiştir. Figürlerde bazen kafa ve bacakların üç bo-
               yutlu olarak dışarıya doğru çıktığı rond-bos adı verilen rölyef örnekleri sıkça görülür (Görsel 3.44).























               Görsel 3.43: Dans Eden Kadın, Antik Yunan (orijinal   Görsel 3.44: Titusun Zaferi, Antik Roma (orijinal kopyası) MS 70, İlçe
               kopyası) MÖ 800-500, Metropolitan Müzesi  Sanat Müzesi, Los Angeles

                  15. yy. başlarında İtalya’da ortaya çıkan Rönesans hareketi ile sanat alanında yaşanan gelişme, yine Antik Yu-
               nan ve Roma Dönemi’ne ait elemanlar kullanılarak özgünleştirilmiştir. Taklit ya da tekrar kullanmak yerine, eski
               uygulamalardan yararlanılarak yeni eserler ortaya konulmuştur. Yine bu tarih Michelangelo’nun yeteneğinin par-
               ladığı dönem olmuştur.







            110
   108   109   110   111   112   113   114   115   116   117   118