Page 118 - ÜÇ BOYUTLU SANAT ATÖLYE 11
P. 118
RÖLYEF
ERCAN YAREN (1970)
1970 yılında Akhisar’da doğdu (Görsel 3.58). İlk sanat eğitimini mezun
olduğu öğretmen okulunda aldı. 1995 yılında gittiği Moskova’da heykel-
le tanıştı. Moskova Devlet Güzel Sanatlar Akademisinde aldığı heykel
ve komposizyon eğitiminden sonra rölyef sanatı ile uğraşmaya başladı.
Çalışmalarında toplumsal olayları konu alan bir yol izlemektedir (Görsel
3.59, 3.60). İlk atölyesini 1998 yılında Akhisar’da açan sanatçı, ilk kişisel
sabit heykel sergisi olan “Karşılaşmalar”ı Moskova’da açmış, birçok sa-
natsal proje ve etkinlikte atölye çalışmaları düzenlemiştir.
Daha çok, tarihsel konuları projelendirerek rölyef sanatı ile anlatmayı
hedefleyen sanatçı “Heykel, yapılmaktan çok aranmalıdır.” düşüncesin-
dedir.
Görsel 3.58: Ercan Yaren
Görsel 3.59: İstanbul manzarası, Ercan Yaren, 2010, Soma
‘‘...Bir topluma: Bak bu resim, bak bu heykel ama güzel bir heykel...” demekle
o toplumun sanatsal beğenilerini geliştiremezsiniz. Toplum bunu içselleştirmeli-
dir. Bunun için de toplumun sanatçısı olmalısınız. Sanatçı, atölyesi ile halkını ayrı
tutmalı bence. Atölyesinde fütursuz, dışarıda halk gibi yaşamalı.
Rölyef aslında bir hikâye olmaktan çok bir hikâye anlatıcısı gibidir. Kıvrım-
larında başlar bir savaşın yolculuğu ve karanlık köşelerinde biter. Aydınlığında
yola çıkar bir zafer ve yine loş köşe başlarında anlam bulur son anlatımlar. Ne
bir resim gibi durur ne de bir heykel gibi tek parça. Sanırsın ikisinin de kardeşi.
En güzeli nedir bilir misiniz? Bunları yaparken sadece biraz alçalır, biraz yükselir.
İşte rölyefin bütün hikâyesi budur bence. Kısacası bir dostumun dediği gibi: ‘‘Bir
kalem, bir yontu, bir yürek. Hoyrat bir coşku... Kabartılarla boyut değiştiren, sı-
nırsız... Ta kendisi, yaşam. Yüzyılların ardına akan.’’
Ercan YAREN
Görsel 3.60: Çalan Baba, Ercan
"Okuma parçalarındaki metinler yazıldığı dönemin imla ve noktalamasına uygun Yaren, 2008, Şile
olarak verilmiştir."
Kamusal alanlarda ve müzelerde yer alan dış mekân rölyeflerini inceleyerek doğal ışık altında aydınlatılan
rölyefler ile kapalı alanlarda yapay yollardan veya belli açılardan ışık alan rölyefleri karşılaştırınız.
115