Page 114 - ÜÇ BOYUTLU SANAT ATÖLYE 11
P. 114

RÖLYEF




               15. yy. sonrası rölyefte çok büyük değişimlere rastlanmaz. Devinimin ön plana çıktığı gösterişten uzak
            yaklaşımlar, Roma Kilisesi egemenliğindeki Barok Dönem’e oradan da daha zarif süslemelerin görüldüğü
            Rokoko tarzına dönüşse de figür ve kompozisyon anlayışı, Klasik çizginin önüne geçmemiştir. Hatta 1800’lü
            yıllarda Romantizm’in özgür ruhu diğer sanat alanlarında çok net hissedilirken geleneksel teknikler
            bakımından üç boyutlu tasvirlerde konu ve yorumlar dışında bir farklılaşma yaşanmamıştır. 19. yy.da bazı
            sanatçılar, alçak rölyefler üzerinde ince yüzey modelleme ve tasarımı
            belirginleştirmeye yönelik denemeler yapmışlarsa da Rönesans rölyef
            kavramı varlığını bir şekilde devam ettirmiştir.
               20. yüzyılın başlarında Rodin’in yapmış olduğu ‘‘Cehennemin
            Kapıları’’ adlı eseri ile rölyefte geleneksel egemenliğin kırıldığı
            görülür. Rodin’in bu çalışmasında huzursuz, hareketli, kapı
            zemininin dışına fırlayan yüksek formlar bulunur. Sanatçı,
            rölyef zemininin dışında birçok figür yapmış, defalarca
            bu figürleri söküp doğaçlama denebilecek yöntemlerle
            yeniden konumlandırmış ve diğer figürlerin arasına
            yerleştirmiştir. Bu figürlerin birçoğu sonradan düşünen
            adam  örneğinde  olduğu  gibi  kendi  başına  sergilenerek
            bağımsızlığını kazanan heykellere dönüşmüştür (Görsel
            3.45).
               20. yüzyıldan itibaren dinî düşüncenin yönetim ve sosyal
            yaşamı düzenleme baskısı azalınca heykel ve rölyef sanatı
            sivilleşmeye, kendi problemlerini serbest bir dille aktarmaya
            başlamıştır. Rodin ile başlayan modernleşme kıvılcımları
            soyut sanatın da kendisini göstermesiyle birlikte, rölyefte
            doğa ve figürü sanatın başlıca konusu olmaktan çıkarmış ve
            biçim anlayışında yeniden yapılanmaya gidilmiştir (Görsel
            3.46).
               Teknoloji ve sanayinin sağladığı olanaklarla Modern
            sanatın soyut anlayış ve diğer akımların etkisiyle genişlettiği
            ürün çeşitliliği rölyefe de yansımıştır. Üç boyutlu sanatlar,
            doğasına ve madde esaslarına çok uygun olduğu hâlde
            endüstri ile  geciken  buluşmasını konstrüktivizmle
            gerçekleştirmiş ve geleneğinde yer alan taş, metal ve
            ahşap gibi malzeme ve teknikleri değiştirmiştir. Bu tür
            çalışmalar, soyut içeriklerle kendi iç yapısında değişimi
            esas alan yeni bir yola girmiştir (Görsel 3.47).
                                                                 Görsel 3.45: Cehennemin Kapıları, Rodin (1840-1917), bronz,
                                                                              Paris, Fransa
























             Görsel 3.46: Güreşçiler, Henri Gaudier-Brzeska [Henri Gadıyer   Görsel 3.47: Eldiven ile Kompozisyon, Pablo Picasso, 1930,
             Bırısezka (1891-1915)], 1914, Güzel Sanatlar Müzesi, Boston  Picasso Ulusal Müzesi, Paris





                                                                                                         111
   109   110   111   112   113   114   115   116   117   118   119