Page 119 - ÜÇ BOYUTLU SANAT ATÖLYE 11
P. 119

RÖLYEF SANATI
            5.3. Rölyefte Kompozisyon
            5.3.1. Rölyef Çalışmalarında Kompozisyon Öge ve İlkeleri
            Rölyef çalışmalarında kompozisyon öge ve ilkeleri çalışmanın özünü oluşturur. Kompozisyonda yer alan biçim-
            lerin dağılımını yüzey üzerinde simetrik ya da asimetrik bir denge oluşturacak şekilde tasarlanır. Zıtlık ilkesiyle
            yüzeyin monotonluktan uzaklaştırılır, yüzeye hareket kazandırılır ve ilgi uyandırılması sağlanır. Rölyef çalışma-
            larda birim, modül, bütün, doku, hacim, ışık-gölge, hareket-yön, oran-orantı gibi kompozisyon öge ve ilkeleri
            kendi içinde ilişkilendirilir ve üç boyut etkisi artırılır. Işık-gölge ile oluşan açık, orta, koyu ton değerleri formların
            algılanmasında ve hacim etkisinin güçlendirilmesinde önemli rol oynar. Işığın geliş yönü ve gölgede kalacak
            alanlar düşünülerek kompozisyon oluşturulmalıdır.
            Sanat eğitiminde yapılan bütün uygulamalarda kompozisyon kurgusu önemlidir. Mekânla birlikte kompozisyonda
            geometrik bir şemaya göre hareket etmek yerinde olacaktır. Merkezî, üçgen ya da diyagonal kompozisyondan
            yararlanılarak tasarım planlanmalıdır (Görsel 5.31, 5.32, 5.33).























            Görsel 5.31: Cennetin Kapıları, ?, ?, Floransa Bazilikası, İtalya  Görsel 5.32: Mithras (Mituras) efsanesi, Roma
                                                                  Dönemi MS 1-4 yüzyıl, Wiesbaden (Vayzbaden),
                                                                  Almanya


































                 Görsel 5.33: Gemi işçileri, ?, ?, Bishopsgate (Bişopgeyt) binası, Londra, İngiltere


                                                                                                    117
   114   115   116   117   118   119   120   121   122   123   124