Page 122 - ÜÇ BOYUTLU SANAT ATÖLYE 11
P. 122

RÖLYEF





             11.3.4.     Rölyefte Kompozisyon Eleman ve İlkeleri


                                     Sanatta hiçbir şey, hatta hareket bile tesadüf değildir.
                                                                                                                                                              Edgar  Degas




               Rölyefte Kompozisyon Eleman ve İlkelerinin Uygulanması

               Rölyef çalışmalarının uygulanacağı yüzeyler bir kompozisyona ev sahipliği yapacağı için mekân olarak kabul
            edilir. Tabiatı gereği rölyefler tasarlanan bu mekânlarda farklı biçimleri bir düzen içinde barındıran, tasarım eleman
            ve ilkeleri ile oluşan bir kompozisyon yüzeyi olarak bilinmelidir.
               Kişi, hazırlayacağı kompozisyonda yer alan biçimlerin dağılımını, yüzey üzerinde bir denge oluşturacak şekilde
            tasarlamalı ve bu dengenin, simetrik ya da asimetrik bir denge olup olmayacağına karar vermelidir.
               Çalışılan yüzeyin monotonluktan uzaklaşması ve ilgi uyandırması açısından, zıtlık  ilkesinin göz önünde
            bulundurulması,  kompozisyonda bütünlüğün sağlanması açısından önemli olacaktır. Yüzeyde kullanılan
            biçimlerin yön farklılıklarından doğan hareketler ile, biçimlerde oluşacak ışık ve gölge değerleri, çalışmanın daha
            etkili ve üç boyuta yakın bir görünümle algılanmasını sağlayacaktır.
               Her ne kadar üç boyutlu çalışmalarda kompozisyon eleman ve ilkeleri aynı olsa da rölyef çalışmalarında kısmi
            görecelikten kaynaklanan eksikleri kapatabilmek  için birim modül, bütün, doku, hacim, ışık-gölge, oran, ölçek
            gibi kriterler kendi içinde daha farklı ilişkilendirilerek algı etkisi arttırılır. İzleyicide yakınlık etkisi yaratmak için
            çiçeğin en yakın yaprağının daha hareketli ve kabarık betimlenmesi, bir ağacın dal ve budaklarının gerçeğe bağlı
            kalmaksızın varlığını hissettirmek amacıyla sadeleştirilip stilize edilmesi buna örnek olarak gösterilebilir. Bütün
            bu prensipler yapılan uygulama ister soyut ister figüratif  olsun ya da geometrik kompozisyon düzenlemelerinden
            oluşsun tüm çalışmalar için geçerliliğini korur.
               Rölyefi üç boyutlu diğer çalışmalardan ayıran bir diğer özellik de kimi zaman açıları ya da keskin form geçişlerini
            kullanarak  dinamizm ve  hareketi somut olarak var olmayan bir hacim ve derinlikle  hissettirmesidir.









                Görsel 3.63’teki bitki ve hayvan kabartmalarını inceleyerek varlıkların doğadaki doğal hâlleriyle rölyef
              üzerinde oluşturdukları görsel etki aykırılıklarını kıyaslayınız.




























               Görsel 3.63: Bitki ve hayvan motifleri






                                                                                                         119
   117   118   119   120   121   122   123   124   125   126   127