Page 127 - ÜÇ BOYUTLU SANAT ATÖLYE 11
P. 127

3. Ünite




                  Mekân ve mimari ile bir arada var olma mecburiyeti taşıyan rölyef çalışmaları, bu bütünlüğü bulunduğu
               konumla ve diğer materyallerle ilişkisi sayesinde tamamlar. Nasıl ki kabartmanın kendi içerisinde var olan kavram
               ve ilkeler, uyumlu bir bütünlük oluşturuyorsa rölyefin yer aldığı mekân içerisinde de genel görsel prensiplerle
               uyum, ahenk ve dinamizm oluşturması gerekir. Bu özelliği sayesinde çoğu zaman mimari yapılar içinde dekor
               unsuru olarak da kullanılır (Görsel 3.70).


















               Görsel 3.70: Dekor amaçlı seramik kabartmalar
                  Rölyefin açık ya da kapalı yaşam alanlarında ortaya çıkış sebebi; sanatsal ifade yoluyla fiziksel çevreyi, insan
               ve toplumun bakış açısı ile duygu ve düşüncelerini olumlu yönde değiştirmek, kültür alışverişi sağlamak, insanlar
               üzerinde birleştirici-kaynaştırıcı etki oluşturmaktır.
                  Kentsel ve mekânsal imge oluşturmak, estetik yaşantılar ile daha yaşanabilir çevreler kurabilmek için bilinçli
               olarak tasarlanmış ve yerleştirilmiş rölyef uygulamalarından  yararlanılır. İç mimarinin  bir parçası olan rölyef
               çalışmaları monoton ve durağan yüzeylerde girinti ve çıkıntılı formlarıyla hareket hissi uyandırarak izleyenlere
               yaşayan bir mekân algısı kazandırmayı amaçlar (Görsel 3.71, 3.72).







































               Görsel 3.71: Diabaz ortasında pirinç kür, Sadi Çalık,   Görsel 3.72: Olivetti sergi salonu, Costantino Nivola [Kostantino
               Kızılay Yapı Kredi Bankası, 1971.            Nivola (1911-1988)], 1954, New York










            124
   122   123   124   125   126   127   128   129   130   131   132