Page 128 - ÜÇ BOYUTLU SANAT ATÖLYE 11
P. 128

RÖLYEF




               Kimi zaman uygulanan rölyeflerin  çevre ve mekân ile uyumu açısından anlatımcı bir ifadeyle kılavuz görevi
            üstlendiği görülür. Buna Sadi Çalık tarafından yapılan İstanbul Üniversitesi İktisat Fakültesi binasının dış
            cephesindeki Ekonomi adlı pişmiş toprak rölyefi örnek olarak gösterilebilir (Görsel 3.73).









































                              Görsel 3.73: Ekonomi, Sadi Çalık, İstanbul Üniversitesi İktisat Fakültesi dış cephesi

               Bir mekâna anlam kazandırmak  için yapılan çalışmalar dışında  uygulamalar mekândan bağımsız  olarak
            tasarlanmış ise yerleştirme yapılırken ışık alma seviyesi de göz önünde bulundurulmalıdır. Aynı rölyef farklı
            mekân ve farklı ışık alma seviyelerinde görsel algı değişimleri oluşturur. Uygulama alanları oluşturulurken rölyefin
            bulunduğu mekâna ne amaçla tatbik edildiği de önemlidir. Örneğin süslemeci  yaklaşımla mimari elemanların bir
            unsuru olarak ele alınmışsa kabartmanın tekniği, doğal faktörler, yalıtım, yüzey ve uygulama malzemesi ile ilgili
            unsurlara da dikkat edilmesi gerekir.
               Rölyef uygulamaları  ister  işlevsel mesajlar versin ister sanatsal kaygılarla biçimlendirilsin var oldukları yapılara
            ve yapıların içinde bulunduğu alanlara anlam kazandırır. Bu anlamda İngiliz sanatçı William Mitchell’in  [Vilyım Mi-
            çel (1925)] kamusal binalar ve alanlar için tasarladığı kabartmalar güzel birer örnektir (Görsel 3.74, 3.75).




















            Görsel 3.74: Yün Hikâyesi, William Mitchell, 1968,   Görsel 3.75: Soyut kompozisyon, William Mitchell, 1971,
            Liverpool (Livırpul), İngiltere                   Manchester (Mençıstır), İngiltere




                                                                                                         125
   123   124   125   126   127   128   129   130   131   132   133