Page 128 - ÜÇ BOYUTLU SANAT ATÖLYE 11
P. 128
RÖLYEF
Kimi zaman uygulanan rölyeflerin çevre ve mekân ile uyumu açısından anlatımcı bir ifadeyle kılavuz görevi
üstlendiği görülür. Buna Sadi Çalık tarafından yapılan İstanbul Üniversitesi İktisat Fakültesi binasının dış
cephesindeki Ekonomi adlı pişmiş toprak rölyefi örnek olarak gösterilebilir (Görsel 3.73).
Görsel 3.73: Ekonomi, Sadi Çalık, İstanbul Üniversitesi İktisat Fakültesi dış cephesi
Bir mekâna anlam kazandırmak için yapılan çalışmalar dışında uygulamalar mekândan bağımsız olarak
tasarlanmış ise yerleştirme yapılırken ışık alma seviyesi de göz önünde bulundurulmalıdır. Aynı rölyef farklı
mekân ve farklı ışık alma seviyelerinde görsel algı değişimleri oluşturur. Uygulama alanları oluşturulurken rölyefin
bulunduğu mekâna ne amaçla tatbik edildiği de önemlidir. Örneğin süslemeci yaklaşımla mimari elemanların bir
unsuru olarak ele alınmışsa kabartmanın tekniği, doğal faktörler, yalıtım, yüzey ve uygulama malzemesi ile ilgili
unsurlara da dikkat edilmesi gerekir.
Rölyef uygulamaları ister işlevsel mesajlar versin ister sanatsal kaygılarla biçimlendirilsin var oldukları yapılara
ve yapıların içinde bulunduğu alanlara anlam kazandırır. Bu anlamda İngiliz sanatçı William Mitchell’in [Vilyım Mi-
çel (1925)] kamusal binalar ve alanlar için tasarladığı kabartmalar güzel birer örnektir (Görsel 3.74, 3.75).
Görsel 3.74: Yün Hikâyesi, William Mitchell, 1968, Görsel 3.75: Soyut kompozisyon, William Mitchell, 1971,
Liverpool (Livırpul), İngiltere Manchester (Mençıstır), İngiltere
125