Page 125 - ÜÇ BOYUTLU SANAT ATÖLYE 11
P. 125

3. Ünite




                  Üç boyutlu sanatta kullanılan kütle, derinlik, boşluk ve mekân gibi tasarım ilkeleri genellikle iki boyutlu sanatta
               kullanılan ilkelerden farklı uygulanmasını gerektirir. Örneğin üç boyutlu sanatlarda kütle ve ışık-gölge sorunu
               resimdeki izlenim etkisiyle değil uygulamanın bir parçası olarak devreye girer.
                  İki boyutlu sanatlarda yapıtın açık-koyu ya da renk ayrımları formu algılamak açısından ne kadar önemli ise üç
               boyutlu formun algılanmasında da ışık-gölge o kadar önemlidir.
                  Üç boyutlu sanatta biçimsel organizasyon, iki boyutlu sanat alanına göre daha karmaşıktır. Gerçek uzamda
               malzeme ile biçimlenen form hem dokunsal hem de görsel olarak var olur. Üç boyutlu tasarımda kompozisyon tek
               bakışlı bir düzenlemeden çok, birden fazla görünüm içeren biçimlerden oluşur.
                  Üç boyutlu sanat yapıtlarında sanatçı; resim düzlemi yerine metal, kil, taş, cam, ağaç vb. malzemeler ile
               boşluğun sardığı formlar üzerinde çalışır. Biçim iki boyutluluğu ifade ederken sadece en ve boy vardır. Form ise üç
               boyutluluk ve hacimselliği ifade eder ve derinlik gerçektir.
                  Rölyef çalışmaları kimi zaman uygulama teknikleri ve oluşturulmak istenilen görsel etkileri sebebiyle resim ve
               heykel arasında duruyormuş gibi bir  ifadeye dönüşür. Ne tam bir heykel gibi yüzeyden tamamen bağımsızlaşmış
               ne de  resim gibi sadece varolduğu yüzey seviyesinde kalmıştır. Doku ve formlarıyla ışık etkisini hacme  taşırken
               bir düzleme tutunma ihtiyacıyla da tablo görüntüsü oluşturuyor gibidir.







                       Görsel 3.65’te yer alan resim ile görsel 3.66’da verilen rölyef uygulamasını inceleyiniz.

                 Nasıl bir yol izlenmeli?
                 1. Uygulamaları biçim, hacim ve ışık-gölge elemanları açısından karşılaştırınız.
                 2. İki görselde derinlik etksinin nasıl verilmeye çalışıldığını söyleyiniz.
                 3. Görsellerde form-mekân uyumu nasıl sağlanmıştır? Karşılaştırınız.
                 4. Uygulamalarda kullanılan malzemenin yön, hareket, ritim, denge gibi ilkelerle ilişkisini belirtiniz.










































                 Görsel 3.65: Mona Lisa (Mona Liza), Leonardo da Vinci   Görsel 3.66: Mona Lisa, Nanyue (Nanyu) heykel, Çin
                 1797, Louvre Müzesi





            122
   120   121   122   123   124   125   126   127   128   129   130