Page 126 - ÜÇ BOYUTLU SANAT ATÖLYE 11
P. 126
RÖLYEF
Rölyefte Form-Mekân Uyumu
Görsel 3.67, 3.68 ve 3.69’daki kabartmaları inceleyerek bu uygulamaların yapılış amaçlarını ve izleyenler
üzerindeki görsel etkisini arkadaşlarınızla yorumlayınız.
Görsel 3.67: Glenbow (Gılenbov) Müzesi, dış cephe rölyef Görsel 3.68: Cincinati (Sinsinati) Müzesi, dış cephe
rölyef
Görsel 3.69: Divriği Ulu Cami dış cephe süslemeleri
Mekân, mimarlığın konusu ve mimari ürünü var eden temel koşuldur. Dolayısıyla, mekân var olmadan mimari
bir eserin varlığından da söz etmek mümkün değildir.
Üç boyutlu uygulamalarda aidiyet hissi mimari elemanların varlığıyla ortaya çıkar. Uygulamalarda yer alan
formlar, mekânda doluluk ve boşluk olarak tanımlanan negatif ve pozitif alanlar arasında denge sağlar.
Kabartma uygulamalar, mimari yapıların iç veya dış cephelerinin görülen yüzeylerine işlevsel ve anlatımcı bir
ifadeyle işlendikleri gibi uygulama mekânlarında biçimsel ve estetik bütünlüğe sahip eserler elde etmek için de
yapılmış olabilir.
123