Page 126 - ÜÇ BOYUTLU SANAT ATÖLYE 11
P. 126

5. ÜNİTE
          5.5. Rölyefte Soyutlama Yöntemleri
          5.5.1. Rölyefte Biçim Bozma ve Sadeleştirme
          Görsel tasarımın forma dönüşerek somutlaşmış hâli, biçimdir. Biçim, üç boyutludur. Sanatçı, eserini oluştururken
          biçimden faydalanır. Bir nesnenin biçimini bozmak veya sadeleştirmek o nesnenin görünümünü karakterize
          etmek demektir. Sadeleştirme (stilizasyon) ve biçim bozma (deformasyon) yöntemlerini kullanan sanatçı, kendi
          yorumunu da katarak özgün tasarımlar ortaya çıkarır (Görsel 5.48, 5.49).
          Biçim bozma, görüntünün aslına bağlı kalarak görüntüyü abartarak sunar. Eser, sembolik ifadelerden kopmadan
          farklı bakış açılarına göre incelendiğinde tanıdık olmayan görüntüler verir. Bu, sanatçının doğal ve bilindik biçim
          sınırlarının dışına çıktığını gösterir.

























                Görsel 5.48: Mandolinli Oval, 1924, Jacque   Görsel 5.49: Müzik Enstrümanları, 1924, Jacques Lipchitz,
                Lipchitz (Jak Lipcits), ?, ?      Philadelphia’da Bir bina süslemesi, Pensilvanya, ABD

          Sadeleştirme, objelerin doğadaki biçimlerinin yalınlaştırılarak betimlenmesidir. Bu yöntemde kontür biçimleme
          söz konusudur. Tabiattan alınan nesne, karakter özelliğine ve çalışmanın amacına uygun olarak yalın ve anlamlı
          bir şekilde sadeleştirilir. Sadeleştirme yöntemi, uygarlık tarihi boyunca dekorasyon ve süsleme amacıyla yapılan
          kabartmalarda sıklıkla kullanılmıştır. Diyarbakır Surları, Yedi Kardeşler Burcu üzerindeki stilize hayvan motifleri ve
          geometrik süslemeler, Divriği Ulu Cami dış cephe süslemelerindeki çift başlı kartal figürü sadeleştirmeye örnektir
          (Görsel 5.50, 5.51).
          Hayvan ve insan figürleri, doğal ve yapay nesneler, yazı biçimleri sanatçının gözlemi sonucunda aslını bozmadan
          sadeleştirilerek biçimlendirilir. Sanatçının duygularına, görme ve zihinde canlandırma şekline göre uygun biçim-
          lenmiş yeni bir değere dönüşür.






















         Görsel 5.50: Yedi Kardeş Burcu detayı, ?, ?, Diyarbakır Surları,   Görsel 5.51: Divriği Ulu Cami, ?, ?,  Sivas
         Diyarbakır



         124
   121   122   123   124   125   126   127   128   129   130   131