Page 139 - ÜÇ BOYUTLU SANAT ATÖLYE 11
P. 139

RÖLYEF SANATI


                OKUMA PARÇASI/AHŞAP OYMA SANATI


            Aşağıdaki okuma parçasından yararlanarak soruları cevaplayınız.

            Geleneksel Türk el sanatları, toplumun duygularını, sanatsal beğenilerini, kültü-
            rel özelliklerini yansıtan ve Anadolu’nun binlerce yıllık tarihinden gelen çeşitli
            uygarlıkların kültür mirasıyla, kendi öz değerlerini birleştiren sanatları kapsar.
            Geleneksel sanatlarımız arasında ahşap oyma ve işleme önemli bir yer tutar. Ahşap;
            dayanıklılığı, dokusu ve kolay şekillendirilebilir olması nedeniyle tercih edilen bir
            malzemedir. Ahşap oymacılığı, tahta levhaların istenilen şekilde kesilip oyulması
            şeklinde tanımlanabilir (Görsel 5.80).
            Türkiye’deki geleneksel ahşap işçiliği, birçok kültürel etkileşim ve değişim sonucu
            şekillenmiştir. Ağaç-ahşap işçiliği, Anadolu’da Selçuklu Dönemi’nde gelişmiş,
            kendine özgü bir şekil almıştır. Ahşap oymacılığı bu dönemde daha çok mihrap,
            cami kapısı, dolap kapakları gibi mimari elemanlarda üstün işçilikle kullanılmıştır.
            Selçuklu ahşap işçiliğinde, geometrik desenlerden oluşan bezeme de önemli bir yer
            tutar. Özellikle kapı, pencere kanatları, minber ve aynalıklar gibi geniş yüzeylerde
            “kündekâri tekniği” uygulanmıştır. Kündekâri tekniği; sekizgen, baklava ve yıldız
            formunda kesilip hazırlanan ahşap parçaların düzgün kesilmiş oluklu çıtalar yar-
            dımıyla tutkal ya da çivi kullanmadan birbirine geçirilmesidir. Bursa Ulu Cami’nin
            minberinde kullanılan kündekâri tekniği, en güzel örneklerdendir (Görsel 5.81).
            Osmanlı Dönemi ahşap işçiliğinde sadelik hâkim olmuş daha çok sehpa, sandık,
            kaşık, taht, rahle, Kuran muhafazası gibi kullanım eşyaları ve pence re, dolap   Görsel 5.80: Beyindeki Renklerle Ahşap-
            kapağı, mihrap, minber gibi mimari ögelerde uygulanmıştır. Ağaç işçiliğinde en   taki Tavus Kuşu, 2022, Galip Ağırkaya,
            çok ceviz, elma, armut, sedir, abanoz, gül ağacı kullanılmış ve kakma, boyama,   Odunpazarı Ahşap Eserler Müzesi,
                                                                         Eskişehir
            kündekari, kabartma-oyma, kafes gibi teknikler uygulanmıştır.
            Osmanlı Dönemi’nde ahşap işçiliğine verilen önem; yapı faaliyetlerini yürüten mimarların mimarlıktan önce marangozluk,
            sedefkârlık gibi teknikleri öğrenmelerinden ve günümüze kadar ulaşmış seçkin örneklerden anlaşılabilir. Selçuklu ve Osmanlı
            dönemlerinin en gözde sanatlarından olan, günümüzde ise unutulmaya yüz tutan ahşap oymacılığını sonraki nesillere
            aktarmaya ve gençlere öğretmeye çalışan değerli ustaları mız; çeşitli kurslar ve projelerle sanatlarını anlatmaya, öğretmeye
            devam etmektedirler.

























                       Görsel 5.81: Bursa Ulu Cami minber detayı

            1. Kündekâri tekniği nedir? Ahşap oymacılığı ve işlemeciliğinde kündekâri tekniği nerelerde kullanılmıştır?
            2. Sizce geleneksel el sanatlarımızın sonraki nesillere aktarılmak istenmesinin nedeni nedir? Düşüncelerinizi
               söyleyiniz.





                                                                                                    137
   134   135   136   137   138   139   140   141   142   143   144