Page 138 - ÜÇ BOYUTLU SANAT ATÖLYE 11
P. 138

RÖLYEF









                                 KUZGUN ACAR (1928-1976)
                 28 Şubat 1928 günü Libya kökenli Ayşe Zehra Hanım ile Nazmi Acar Bey’in
              oğlu olarak İstanbul’da dünyaya geldi (Görsel 3.89). Yoksul bir çocukluk ve
              gençlik dönemi geçirdi. Sultanahmet Ticaret Lisesini bitirdikten sonra 1948’de
              İstanbul Güzel Sanatlar Akademisi Heykel Bölümüne girdi, Rudolf Belling’in
              öğrencisi oldu.
              Daha sonra Ali Hadi Bara ve Zühtü Müridoğlu’nun atölyesine geçerek
              öğrenimini tamamladı.
                 Öğrencilik yıllarında Bara’nın sanat anlayışından etkilenerek heykele
              tutku derecesinde bağlandı. 1953 yılında mezun olduktan sonra serbest
              çalışmaya başladı ve aynı yıl ilk kişisel sergisini düzenledi. Demir, çivi, tel ve
              ahşap malzeme ile heykeller üretti.
                 Çivilerle gerçekleştirdiği bir çalışması, 1961’de Paris Bienali’nde birincilik
              kazandı. Bu birincilik, hayatında bir dönüm noktası oldu. Buradan kazandığı  Görsel 3.89: Kuzgun Acar
              bursla Fransa’ya giden sanatçı 1962 yılında Paris Modern Sanatlar Müzesi’nde sergi açtı, sergideki bazı eserleri
              müze tarafından satın alındı. 1964’te 23. Devlet Resim Heykel Sergisi’nde heykel dalında 1. oldu. Eserleriyle
              Avrupa’daki sanat çevrelerince de tanınan Acar’ın eserleri 1966’da Rodin Müzesi’nde de sergilendi.    1975’te
              ise Mehmet Ulusoy’un Paris’te sahnelediği ‘‘Kafkas Tebeşir
              Dairesi’’ adlı oyun için masklar yaptı (Görsel 3.90). Çalışmalarını
              aralıksız sürdüren Acar, heykeli iş hanı ve otel gibi yapılara bir
              süsleme unsuru olarak katmak için girişimlerde bulundu.
                 Çağdaş heykel sanatının öncülerinden sayılan Acar, zaman
              zaman eserleriyle tartışıldı. Bazı eserleri sökülüp depolara
              kaldırıldı. 1975 Heykel Sempozyumu için yaptığı heykel de
              kaldırılmasından uzun zaman sonra Antalya’da yeniden
              gün yüzüne çıktı. Dev boyuttaki el heykeli, şehrin girişine
              yerleştirildi. İstanbul Manifaturacılar Çarşısı duvarındaki Kuşlar
              ve Ankara Emekli Sandığı Gökdeleni’nin cephesindeki tunçtan
              kabartması da sanatçının en önemli çalışmalarındandır
              (Görsel 3.91).
                 ‘‘Yaptığım  her  yontuda  mutlaka  bir  çığlık  vardır.’’  diyen
              Kuzgun Acar, bir duvar rölyefi üzerinde çalışırken merdivenden
              düştü ve beyin kanaması nedeniyle 4 Şubat 1976’da hayata
              veda etti.                                            Görsel 3.90: Tiyatro oyunu için yaptığı masklar

                                "Okuma parçalarındaki metinler yazıldığı dönemin imla ve noktalamasına uygun olarak verilmiştir."
























                        Görsel 3.91: Kuşlar, Kuzgun Acar, Emek iş hanı binası, Ankara





                                                                                                         135
   133   134   135   136   137   138   139   140   141   142   143