Page 137 - ÜÇ BOYUTLU SANAT ATÖLYE 11
P. 137
3. Ünite
11.3.7. Rölyefte Soyut Form Uygulamaları
Rölyefte Soyut Form
Soyut sanat; genel anlamıyla doğada varolan gerçek nesneleri betimlemek yerine, biçim ve renklerin, temsilî
olmayan veya öznel kullanımı tercih edilerek yapılan sanata denir.
Görsel 3.87, 3.88’deki çalışmaları inceleyip bunlarda romantik, lirik, tinsel vb. duygular bulunup bulunmadığını,
bu çalışmalarda ışık, dinamizm, ritim, denge vb. unsurların nasıl işlendiğini söyleyiniz. Siz olsanız bu çalışmaları
desen etütlerinde nasıl yorumlardınız? Benzer uygulamalardan yola çıkarak veya görseller üzerinde değişik-
likler yaparak kendi tasarımlarınızını desene dönüştürünüz. Ortaya çıkardığınız desenleri öğretmeniniz ve
arkadaşlarınızla paylaşınız.
Görsel 3.87: H.R. Giger (Gigır), 1964, İsviçre Görsel 3.88: William George Michell (Vilyım Corç Miçıl), 1967,
Liverpool, İngiltere
Rölyefte soyut kompozisyon, kişinin örneği olmayan biçimler ve özgün elemanlar oluşturarak; tasarlama,
kurma, düzenleme ve değişik tekniklerle uygulama çalışmalarında bütünlük sağlaması anlamına gelir. Bu
bütünlük sağlanırken plastik formun teknik ve estetik nitelikleri yerine getirilir.
Soyut plastik form tasarımı; belirli bir konusu olan ve estetik haz etkisi oluşturabilen metal, taş, ahşap vb.
plastik malzemeleri biçimlendirerek göze hoş gelen hacimsel sanat eserlerine dönüştürme işidir.
Etkinlik
Soyut pano oluşturulması
1. İki gruba ayrılarak rölyefte soyut form biçimlendirme konusuyla ilgili kütüphane, internet, diğer yazılı ve
görsel kaynaklardan veriler toplayınız. Görev dağılımını adil bir biçimde gerçekleştiriniz.
2. Topladığınız verileri panonun soyut biçimlendirme şekilleri başlığı altında hazırlamış olduğunuz bölümünde
sergileyiniz.
3. Bir araya gelerek iki grubun da panoda yer alan doküman ve belgelerini değerlendiriniz.
134