Page 235 - ÜÇ BOYUTLU SANAT ATÖLYE 11
P. 235
C)
7. Sanatta modle, kompozisyon elemanlarını kullanarak biçimlerin gerçek ve bir hacme sahip oldukları yanılsa-
masını sağlama tekniğidir. Modle tekniği ile iki boyutlu bir yüzeyde üç boyutluluk etkisi sağlanır. Modelaj, yumu-
şak malzemenin çeşitli araç-gereç ve elle biçimlendirilme yöntemidir.
8. İşlevsel form şekillendirildikten sonra yüzeyin kesme, kazıma, oyma, çakma, ekleme, boyama, cilalama yapı-
larak işlenmesi dekoratif biçimlendirmedir.
9. Petrol ürünü olan plastilin, kil gibi yumuşak bir malzemedir. Hassas detayları oluşturmada kile göre daha kulla-
nışlı bir malzemedir. Bu nedenle küçük boyutlu çalışmaların biçimlendirilmesinde tercih edilmektedir. Plastilin bal
mumu, vazelin ve öğütülmüş kil karışımından oluşmaktadır. Maket ve alçak kabartma uygulamalarında tercih edilir.
10. Organik biçim; doğal (natural), yumuşak, dişi (feminen), sıcak gibi tanımlamaları karşılarken inorganik yerine
de yapay, geometrik, katı, erkek (masculine), soğuk gibi tanımlamaları görmek mümkündür.
11. Biçim, görsel olarak çizgi ile sınırlandırılmış bir alan olarak tanımlanır, form ise hacimli ve lekesel olan bütün
biçimleri kapsar. Biçim iki boyutluluğu form ise üç boyutluluğu ifade eder.
D)
12. C
13. B
14. E
15. A
16. B
3. ÜNİTE
A)
1. yontu
2. alçak
3. içbükey, dışbükey
4. mekân
5. ışık
6. modelaj
7. Büyük Selçuklu
8. üçgen
B)
9. 1.A 2.C 3.B 4.Ç 5.D
10. 1.A, C, Ç, E 2.B, D, F, G
11. 1.B, C, Ç, D, E, G 2.A, F, 3 B, C, Ç, D, E, G 4.B, C, Ç, D, E 5.B, Ç
12. 1.B, Ç, F 2. A, C, D, E
C)
13. Objelerin doğadaki biçimlerinin şematikleştirilip yalınlaştırılarak betimlenmesine stilizasyon denir. Stilizasyon
ayrıntılardan çok kontural biçimlere yoğunlaşan bir üsluplaştırma biçimidir. Tabiattan alınan nesne, karakterine bağlı
olarak amaca uygun biçimde yalınlaştırılır. Böylece nesnenin karakteri daha yalın, daha anlamlı ortaya konmuş olur.
14. Rölyef kalıplama işlemi, ölü kalıplama ve çoğaltma kalıbı şeklinde iki ayrı yöntemle uygulanır.
15. Döküm; akışkan yahut eriyik hâlde bulunan ham maddenin kalıba dökülmesi ile istenen biçimde nesneler
elde etme işidir. Döküm işlemi sanayi ve üç boyutlu sanat alanında sıkça kullanılır.
16. Alçı seçimi, su ve alçı oranı, karıştırma, tatbik etme, tesviye etme.
17. Uygulama aşamaları, geri dönüşüm, su ile besleme ve yoğurma.
18. Kullanıma hazır kil, kurumaması için ağzı kapatılabilen, hava alamayan kaplarda muhafaza edilir. Yeterli nem
oranında kalabilmesi için ara ara ıslatılmak suretiyle kullanılıncaya kadar bu kaplar içinde bekletilebilir.
19. Dış mekân rölyefleri, günün farklı saatlerinde farklı görsel etkilere sahip olurken yapay ışık ile aydınlatılan veya
sabit açıdan ışık alan kapalı mekânlarda kabartmalardan istenen görsel etkiyi algılayabilmek için konum ve ışık
kaynağının açısı değiştirilebilir.
20. Ayırıcı olarak en tercih edilen yalıtım malzemesi arap sabunudur. Negatif kalıp içine fırça yardımıyla boş yer bı-
rakılmayacak biçimde bir miktar sulandırılmış arap sabunu sürülerek yalıtım sağlanabilir (sabunun kabarcık bırak-
mamasına dikkat edilmelidir.). İhtiyaç duyulması hâlinde bir miktar kil de sulandırılıp ayırıcı olarak kullanılabilir.
21. Rölyef (Kabartma): “Latince ‘relevare’, yükseltmek kökünden gelen mimarlıkta da heykel sanatında da kulla-
nılan bir terimdir. Yüzey üzerine yapılan yükseltme ya da çökertmelerden meydana gelir. Kısaca işlenebilir malze-
melerle yüzey şekillendirme uygulamaları olarak da tanımlanabilir. Heykel uygulamalarının bir dalı olarak kabul
edilseler de heykel gibi etrafı tamamen boş ve bağımsız gövdelere sahip değildir. Bir satıh (yüzey) üzerine uygula-
narak biçim kazandırılmaya çalışılmıştır.
232