Page 49 - ÜÇ BOYUTLU SANAT ATÖLYE 12
P. 49
1. Ünite
Mimari yapıların duvar yüzeyleri ya da anıt heykellerin kaidelerinde betimlenen rölyefler, hareketli kompo-
zisyonlar ve iki boyutla üç boyut arasında gidip gelen yanılsamalar oluşturarak sergilenmektedir. Rölyef tekniği,
mimari ve heykel sanatında oluşturulmak istenen sanatsal atmosfer için tamamlayıcı ve bütünleyici bir unsurdur.
Sanatçı oluşturduğu kompozisyonlarda ana eleman olarak tasarladığı heykel figürün kaidesinde veya arka planın-
da onu biçim ve içerik yönünden bütünleyen rölyef uygulamalarına yer vermektedir.
Kraliçe Victoria (Viktorya) tarafından
Prens Albert anısına yaptırılan Gotik
tarzda yapılan bu anıt, mimar George
Gilbert Scott [Corç Cilbert Sıkot (1811-
1878)] ve heykeltıraş John Henry Foley
[Jon Henri Foli (1818-1874)] tarafından
on yılda tamamlanmıştır. Gotik tarz-
daki tasarımın kaide kısmında besteci,
mimar, şair, ressam ve heykeltıraşla-
rı betimleyen rölyef bulunmaktadır.
Rölyefin doğu cephesinde ressam-
lar, güney cephesinde şair ve müzis-
yenler yer almıştır. Batı cephesindeki
heykeltıraşlar ile kuzey cephesindeki
mimarları içeren bütün bu figürlerin
kompozisyonu kronolojik bir sıralama
ile oluşturulmuştur. Anıtın merkezine
yerleştirilen Albert figür heykeli et-
rafında sunak biçiminde sütunlar ve
grup heykelleri yer almaktadır. Tarım,
ticaret, mühendislik ve imalatı simgele-
yen dört grup heykel ile Amerika kıtası
için bizon, Afrika kıtası için deve, Asya
için fil ve Avrupa için boğa figürleriy-
le oluşturulmuş grup heykel betimle-
meleri yapılmıştır (Görsel 1.83, 1.84). Görsel 1.83: Albert Anıtı, George Gilbertz Scott, John Henry Foley, 1875, Londra
Görsel 1.84: Albert Anıtı (rölyef detay), Mimar George Gilbert Scott ve Heykeltraş John Henry Foley, 1875, Londra
46