Page 53 - ÜÇ BOYUTLU SANAT ATÖLYE 12
P. 53

1. Ünite




               12.1.2       Heykelde Kullanılan Araç-Gereçler





               Kilin Özellikleri

                  Kil, suyla yoğrulduğu zaman plastik bir hamur durumuna gelen, biçimlendirilebilen, farklı alanlarda kullanılan
               yumuşak ve yağlı bir topraktır. Doğada bol miktarda bulunan bir malzemedir. Kullanım alanına göre farklı katkı
               maddeleri içermekte ve kıvam özelliği değişkenlik göstermektedir.
               Kilin fırın ortamında sertlik kazanmasıyla kalıcı bir ürüne dönüştüğü uygulamalar, seramik alanı içerisinde değer-
               lendirilir. Başlangıçta çanak-çömlek biçiminde şekillendirilen kil malzeme günümüzde endüstriden heykel sanatı-
               na kadar birçok alanda kullanılmaktadır.
                  Kil, heykel sanatı içinde yer alan modelaj uygulamalarında ana malzeme olarak kullanılmaktadır. Taş, mermer
               ve ağaç malzemenin yontu tekniği ile biçimlendirildiği heykel tasarımlarında ana malzeme biçimlendirilmeden
               önce kil model oluşturulmalıdır. Metal, cam, polyester gibi döküm tekniğiyle yapılan heykellerin formunu oluş-
               turmak için ara malzeme olarak kilden yararlanılır. Biçimlendirme tamamlandıktan sonra kalıcılığı ve dayanıklılığı
               sağlayabilmek için döküm tekniği ile formun kalıbı alınmalıdır. Yumuşak bir malzeme olan kil, içten dışa doğru
               ekleme yapılarak elle biçimlendirilmektedir. Yontu tekniğinin tersine kil düzeltmelere olanak sağlayan bir malze-
               medir. Sanatçı heykele ait form, doku, hareket gibi ögeleri içeren bütün yüzeysel müdahalelerini kil malzeme ile
               gerçekleştirmektedir.

               Heykelde Kilin Biçimlendirme Yöntemleri

                  Biçimlendirme, tasarım aşamasının ayrılmaz bir parçasıdır. Heykeltıraş; eser oluşturma sürecinde gözlemle-
               rini, deneyimlerini, düşüncelerini ve yaratıcılığını somut hâle dönüştürmek için sınırlarını zorlayan ve sınırlarını
               kıran yeni arayışlarla özgün ve yaratıcı buluşlara olanak sağlar.
                  Kil biçimlendirme yöntemlerinin temeli ekleme, yığma, kesme eylemlerini içerir ve yontu tekniğinin tersine
               eksiltilerek değil içten dışa doğru arttırılarak biçimlendirilmeye dayanır. Sanatçının biçimlendirme aşamasında
               planladığı tasarım ilke ve değerleri ile oluşturduğu plastik unsurlar, süreç içinde değişkenlik gösterebilmektedir.
               Tasarım süreci birçok sanatçı için deneysel bir süreçtir. Bu süreç, anlamlı bir estetik bütünlük elde edilinceye kadar
               süren düşünsel bir süreçtir.
                  Elle biçimlendirme yöntemi, geçmişten günümüze kadar en yaygın biçimde uygulanan temel kil biçimlendir-
               me yöntemidir. Sadece elle biçimlendirme yapıldığı gibi basit modelaj aletleri de kullanılabilmektedir. Sanatçı,
               elle biçimlendirme yöntemi kullanarak tasarladığı formla kendisi arasında bir bağ kurmaktadır. Bu bağ, sanatçının
               üslup ve sanatsal niteliklerini barındırmaktadır.
                  Kil biçimlendirme yöntemleri, tasarlanan formun gerektirdiği büyük-küçük veya çubuk-şerit gibi parçaların ek-
               lenerek ve birleştirilerek uygulanmasıdır. El ve basit aletlerle biçimlendirme yöntemi, heykel sanatı dışında özel-
               likle seramik sanatı ve endüstri tasarımında tercih edilen bir yöntemdir. Elle sıvayarak açılan ve özellikle rölyef
               uygulamalarında zemin elemanı olarak biçimlendirilen kil plakalar, mimari yapılarda yatay ve dikey yüzeylerde
               kullanım ve montaj olanağı sağlamaktadır.
                  Kil biçimlendirme yöntemleri aynı zamanda kilin sahip olduğu kıvama göre değişkenlik göstermektedir. Torna
               adı verilen dönen bir düzlem üzerinde yumuşak kilin elle biçimlendirilmesi, seramik kap-kacak yapımında kul-
               lanılan ve ilkel dönemlerden günümüze kadar varlığını koruyan geleneksel bir yöntemdir. Bunun dışında daha
               akışkan özelliğe ve farklı bileşime sahip seramik döküm kili ile alçı kalıp içine döküm yapılarak formun kolay ve
               hızlı çoğaltılması sağlanmaktadır.  Günümüzde bilgisayar teknolojisi ile üç boyutlu biçimlendirme çalışmaları da
               yapılmaktadır.
               Heykel Biçimlendirmede Kullanılan Modelleme Kaidesi, İskelet ve Araç-Gereçler


                  Heykel sanatı kütle ve boşluğu içinde barındıran hacim sanatıdır. Geçmişte ayakta duran kol ve bacakların vü-
               cuda bitişik olduğu heykel formları yıkılmış, günümüzde heykel, boşluk kavramıyla beraber hareket kazanmıştır.
               Hareket ilkesi ile oluşturulan bu heykel formlar, yapım sürecinde sanatçıya farklı malzeme ve tekniklerle çalışma
               olanağı sağlamıştır.
                  360 derece dönebilen turnet sehpa üzerinde çalışılabilen modelleme kaideleri, kil çalışmalarında kili yığma ve
               formu biçimlendirme aşamalarında sanatçıya kolaylık sağlamaktadır. Çalışmanın boyutlarına göre yüksekliği ve
               çalışma alanı ayarlanabilmektedir.





             50
   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58