Page 44 - ÜÇ BOYUTLU SANAT ATÖLYE 12
P. 44

HEYKEL SANATINA GİRİŞ




               Tarih boyunca farklı amaçlarla oluşturulmuş ve açık alanlarda değişik biçimlerde yer alan heykeller, günümüzde
            beton yığınlarına dönüşen kentlere canlılık veren, renk ve kişilik kazandıran sembollere dönüşmüştür. Anıt heykel-
            ler bulundukları kentsel mekânda görsel bir etki oluşturma, insanları ortak değerlerde bir araya getirme, kaynaş-
            tırma, kültürel ve tarihî izlenimleri aktarma gibi işlevlere sahiptir. Kamusal alanlarda toplumsal açıdan ilişki içeri-
            sinde olan anıt heykellerle ülke tarihini içeren başarı, acı ve zaferlere atfedilen kompozisyonlar oluşturulmuştur.
               Rönesans'a kadar tüm uygarlıklarda heykel, dinî inançları güçlendirmek amacıyla kutsal yapıların bir parçası
            olarak yapılmıştır. Heykelin dış mekânda tek başına var olabilmesi, Rönesans Dönemi'nde mimari yapılardaki de-
            ğişim ile başlar. Kent meydanı içinde bir heykelin bulunduğu mekânı odak noktası hâline getirerek kendi başına
            anlam ve değer kazandığı ilk örnek, Roma imparatoru Marcus Aurelius (Markus Ayrilus) heykelidir. Roma’daki Piaz-
            za del Campidoglio’nun merkezinde yer alan Michalengelo’nun bronzdan yapmış olduğu bu anıt heykel, bulundu-
            ğu mekânı güçlendirmiş ve mekâna varlık kazandırmıştır (Görsel 1.69).


























             a                                               b
            Görsel 1.69: Marcus Aurelius Binicilik Heykeli, Michelangelo, MS 175, Capitoline Müze Meydanı, Roma
               Japonya’daki Hiroşima Barış Anıtı Parkı da  1996’dan bu yana UNESCO Dünya Mirası Alanları’ndan biridir.
            Hiroşima’da atom bombası saldırısı sonucunda yaşamını yitiren kişilerin anıldığı bir anıt yapıdır (Görsel 1.70). Bir
            diğer önemli örnek ise Çanakkale Gelibolu Yarımadası’nda, Çanakkale Boğazı’nın ucundaki Hisarlık Tepe üzerin-
            de yer alan Çanakkale Şehitleri Anıtı’dır. 1915 yılında I. Dünya Savaşı sırasında Çanakkale Savaşları’nda hayatını
            kaybeden Türk askerlerin anısına yapılmıştır (Görsel 1.71).




























            Görsel 1.70: Hiroşima Barış Anıtı, Kenzō Tange [Kenzo Tanc (1913-  Görsel 1.71: Çanakkale Şehitleri Anıtı, Doğan Erginbaş (1919), İsmail
            2005)], 1952, Japonya                           Utkular, 1960, Eceabat, Çanakkale





                                                                                                         41
   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49